07.10.2007

Kun et svar.

Accepter ytringsfriheden eller forlad Slaraffenland!!!

Den svenske Muhammed-krise, -der ikke er slut endnu, er af flere danske redaktører blevet omtalt som en krise, der er blevet håndteret bedre end den danske.

Det er især den svenske statsminister Reinfeldt´s  samtaler med ambassadørene fra de isalmiske lande der henvises til. Samtidig får statsminister Anders Fogh Rasmussen at vide, at hans kontante afvisning af ambassødør-kredsen i Danmark var en fatal brøler

Det forholder sig lige modsat. Statsministeren, er Pressen´s minister, han skal først og sidst forsvare Pressens ubetingede ytringsfrihed. Derfor skal en statsminister ikke blande sig i, om der er nogle islamiske kredse i landet der føler sig krænket eller nedgjort.

Den svenske statsminister Reinfeldt,  valgte at gå en anden vej, og derved gjorde han sagen til et politisk og statsligt spørgsmål. Det har naturligvis lagt et vist tryk på adskellige dagblads og tv-redaktører.

Et godt eksempel er en ledende artikel fra Dagens Nyheter, - der ellers støttede kunstneren Lars Vilks ret til at tegne Muhammed som en hund.

Men nu bløder Dagens Nyheter op med følgende den 16. september.

"Muhammedkrisen:

Hidtil har regeringen Reinfeldt håndteret spørgsmålet om Lars Vilks` muhammed-tegninger med god dømmekraft. Klog af erfaringerne fra Danmark og Jyllands-Posten valgte statsministeren at indbyde ambassadørerne fra muslimske lande for at diskutere kulturforskelle.

Man kan godt føre den slags samtaler med moderate kræfter uden at rokke ved grundlæggende principper. Religiøse fanatikere må aldrig diktere ytringsfrihedens grænser, det er soleklart, men sameksistensen mellem kultur kræver også dialog og Indføling. Nu er situationen skærpet, men samtidig bliver spørgsmålet så meget desto enklere.

Vold og trusler er under alle omstændigheder uacceptale."

Lederskribenten på Dagens Nyheter, taler om "dialog og indføling", her går lederskribenten ud af en sti, der kun vil betyde, at de vestlige værdi-begreber må vige og vige. Herunder retten for en kunstner, til at male og tegne Muhammed så ofte han ønsker det.

Der er kun et svar:

Europa er hjemsted for den ubetingede ytringsfrihed, hvis der er nogen der ikke magter at leve under den, - så må de pakke deres rejsegods og forlade europæisk område.

Kilde: Dagens Nyheter/Dagbladet Politiken.

Udvalgt og oversat af Peter Wivel.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.

Læs Danskeren INDSIGT-UDSYN

OPGØRET >>>