30.09.2007

”Islamisk økonomi”?

Forfatter: TK

en hindring for sociale reformer

 

 

 

- Den er med til: "at forhindre de sociale reformer på institutionelt plan, der er nødvendige for en sund økonomisk udvikling."

- Planen for indførelse af et sådant system: "har fremmet spredningen af anti-moderne tankestrømme over hele den islamiske verden. Den har tillige skabt et miljø, der kan give islamisk militarisme lettere spil."

- Selve ideen om et økonomisk system, der er: "udpræget og selvbevidst islamisk, er meget ny!"

 

Det er nogle af konklusionerne i bogen "Islam and Mammon", The Economic Predicaments of Islamism", skrevet af Timur Kuran,  professor i økonomi og politologi ved Duke University.

Bogen har fået fremragende anmeldelser. F. eks. skriver J. Barkley Rosser fra tidskriftet : Journal of Economic Behaviour and Organization :

"Det klare gennemgående tema i disse essays er, at "islamisk økonomi" som sådan ikke er noget ægte svar på verdens økonomiske problemer, men en "opfundet tradition", der tjener som et vedhæng til den bredere anti-vestlige, islamistiske (eller islamisk fundamentalistiske) politiske bevægelse... Det leverer Timur Kurans bog en alt for klar og velskreven beskrivelse af."

I en kronik, bragt i Jerusalem Post, den 26. september i år under overskriften; "Islamic Economics: What Does It Mean?", ser den amerikanske kommentator Dr. Daniel Pipes nærmere på Kurans bog. Årsagen til Pipes interesse er en undersøgelse, der er foretaget med støtte fra tre store islamiske organisationer.

Den viser, at: "der ved udgangen af 2005 var mere end 300 institutioner i mere end 65 jurisdiktioner (læs lande, red.), der administrerer værdier for mellem 700 og 1000 milliarder US$ i overensstemmelse med Shariaen."

 

Kuran går metodisk til værks i sin bog:

For det første afviser han, at "islamisk økonomi" er en gammel tradition. Den er derimod fostret af Abdul Ala Mawdudi i 1940`erne. Mawdudis idè var at bruge "islamisk økonomi" som et redskab til islamisk identitetsdannelse og ditto skærpelse. Det forsøges fra midt i 1960`erne implementeret flere steder, men får først virkelig opbakning med Saudi-Arabiens oliepenge fra 1970`erne og frem.

Kuran ser derefter på de påståede positive effekter ved "islamisk økonomi" som er:

1) Den påstås at fjerne renter på pengelån

2) Den påstås at fremme økonomisk lighed og

3) Den påstås at fremme en overlegen forretningsetik.

 

Han når frem til, at "islamisk økonomi" dumper på alle tre hovedområder:

1) Den har ikke overhovedet fjernet renter på lånte penge. De meget indviklede ordninger til deling af tab og profit (ijara, mudaraba, murabaha og musharaka) er reelt "tynde klæder" oven på et underliggende renteprincip. "Islamisk økonomi" er da heller ikke nogen synderlig succes, målt i forhold til de traditionelle pengeinstitutters indeståender fra islamiske investorer.

2) Den særlige skat Zakat er ikke nogen garant for social rimelighed. Malaysia fremhæves som et eksempel på det stik modsatte; dér er Zakat blevet brugt som et instrument til at hive penge op af lommerne på de fattige og fylde dem i de religiøse lederes lommer.

3) Den fornyede fokus på økonomisk etik har ingen som helst gennemslagskraft. Som Kuran bemærker: "Det er fordi "islamisk økonomi", på samme områder som socialismen, er ude af trit med menneskets natur."

Kuran afviser som sådan "islamisk økonomi". Som han udtrykker det: "Der er ingen speciel islamisk måde, hvorpå man kan bygge et skib, forsvare et territorium, stoppe en epidemi eller lave en vejudsigt. Hvorfor så med hensyn til måde at omgås penge?"

Eller som Pipes afsluttende bemærker: "Islamisk økonomi" er af underordnet økonomisk betydning, men udgør en ondartet politisk trussel."

 

Kilder:

Timur Kuran: "Islam and Mammon, The Economic Predicaments of Islamism", Princeton University Press

Daniel Pipes: "Islamic Economics: What Does It Mean?" (Jerusalem Post), Daniel Pipes: http://www.danielpipes.org/article/4973

Journal of Economic Behavior and Organization, 2006, vol. 59, issue 2, s. 292-295

Islamic Financial Services Industry: Ten Year Framework and Strategies

 

Oversættelserne er forfatterens.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.
 

Læs Danskeren INDSIGT-UDSYN

Nyeste videoer -  herunder alle
talerne fra Folkefesterne 2014-2019
se dem i videoteket lige nedenunder

Se flere i Audio- og videoteket

Giv en hånd med

Bliv medlem af foreningen eller få alene INDSIGT-UDSYN tilsendt.

Du kan også vælge at støtte vores arbejde økonomisk.

Du tegner abonnement her

Du melder dig ind her

MobilePay betalingsnr.:
34810

OPGØRET >>>



Reconquista>>>