15.03.2022

EU-sanktioner mod Polen og Ungarn

Forfatter:

Vælgerne i de to lande stemmer ikke i overensstemmelse med EU's værdier

På sin blog skriver Asger Aamund blandt andet:

"De polske og ungarske velfærdssystemer knager og brager i fugerne under byrden af de 1,5 millioner ukrainske flygtninge, der er væltet ind over grænserne efter den russiske invasion. Begge lande har hjælpsomt og barmhjertigt slået portene op for de krigsramte skarer og forsøger nu efter bedste evne at hjælpe flygtningene til en ny tilværelse. Polen har indtil nu modtaget godt en million flygtninge og Ungarn mere end 400 000. Begge lande har levet op til kristne værdier om næstekærlighed og omsorg for mennesker i nød, sådan som Jesus så rammende beskrev det i lignelsen om den barmhjertige samaritaner. Polen og Ungarn var i 50 år besat og tyranniseret af nazistiske og russiske fascister. Kristendommens tro, kultur og tradition var den redningsplanke, der bragte polakkerne og ungarerne gennem en menneskealders brutal undertrykkelse, og der er således ikke noget at sige til, at de to landes styreformer bygger på netop et kristent livsgrundlag. Altså det, moderne europæere betragter som reaktionært og primitivt.

...

De to landes ubegrænsede hjælpsomhed og omsorg til de ukrainske flygtninge straffes med sanktioner, som om de var allierede med Putin. Oven i købet mens de er økonomisk i knæ på grund af flygtningestrømmen. Og så ligger der en klar besked fra EU til den ungarske befolkning, der skal til valg om tre uger:  ”Genvælger i Orban, er pengekassen smækket i!”.

I årtier har danske regeringer knaldet hælene sammen og holdt kæft trit og retning over for magthaverne i Bruxelles. Polen og Ungarn har nu vist os konsekvenserne af at vige ud af sporet. Vi andre skal nok huske det den 1. juni."

Foto: Ungarns parlamentsbygning i Budapest.

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.