31.10.2021

Forskelsbehandler politiet folk efter etnicitet?

Forfatter:

Det er tilsyneladende forbryderens hudfarve, det kommer an på

Flemming Nielsen har anmeldt Kodes Hamdi til politiet for en forbrydelse, som talrige danskere er blevet dømt for. Politiet vil ikke rejse tiltale.

Flemming Nielsen skriver i den anledning på Facebook:

I maj måned blev den muslimske kvinde, Kodes Hamdi, fornærmeligt tiltalt af en fuld mand ved navn Lars på Kastrup Havn.

Sagen fik en enorm medieopmærksomhed. Samtlige medier skrev om det i dagevis. Hele feel good segmentet gik fuldstændigt i selvsving. Politikerne udtrykte deres skarpe fordømmelse på de sociale medier, inklusiv Mette Frederiksen, der skrev “at den slags overhovedet ikke hører hjemme her i Danmark.”

Sammenlignet med den samme personkreds larmende tavshed, når grupper af unge overfalder en enlig ung og gennemtæsker det enlige offer i en kombination af dominansadfærd og ydmygelsesvold, så er det en fuldstændig grotesk sammenligning.

Kodes Hamdi optog optrinnet på video. Fra Kodes Hamids facebookprofil blev videoen delt mere end 7.500 gange og videredelt i et langt større omfang. Mere end 250.000 har set videoen.

Massedelingen af videoen, hvor Lars er fuldt ud genkendelig, fik nogle ganske forfærdelige konsekvenser for Lars. Lars blev øjeblikkeligt fyret fra sit job. Lars blev også jaget vildt. Der opstod adskillige selvtægtsgrupper der opfordrede til at Lars skulle findes så han kunne få en gedigen omgang tæsk.

Det er en klokkeklar overtrædelse af Persondataloven at dele en sådan video. Der er fra tid til anden sket tilsvarende ulovlige delinger og det straffes hver eneste gang med en bøde - typisk på 5.000 kroner, men i de tilfælde hvor den offentlige udhængning af personen medfører voldsomme konsekvenser for den udhængte person, kan bøden stige til 50.000 kroner.

Jeg politianmeldte Kodes Hamdi til Københavns Politi for dette klokkeklare brud på Databeskyttelsesloven og har nu, efter mere end 5 måneders forløb, fået svar fra Københavns Politi / Rigspolitiet.

Københavns Politi oplyse at der, efter deres vurdering, ikke er sket nogen overtrædelse af Persondataloven og at de derfor, af samme årsag, ikke agter at efterforske sagen yderligere.

I løbet af de 5 måneder hvor jeg har afventet politiets svar, har jeg fulgt en del tilsvarende sager. De har alle ført til bødestraf.

I samme tidsrum har politiet gentagne gange advaret mod deling af videoer hvor offer - og eller gerningsmand - er genkendelig.

Citat: “Fyns Politi advarer mod delingen af en video med overfaldet på en 11-årig dreng. Det er ulovligt i sig selv, men kan også føre til selvtægt, frygter politiet.”

Kilde: https://www.tv2fyn.dk/.../fyns-politi-frygter-selvtaegt...

Citat: “Efter at være blevet udsat for hærværk to gange besluttede caféejer Betty Laursen at dele overvågningsbilleder af de mistænkte. Personerne blev fundet, men tidligere afgørelse viser, at det er ulovligt at offentliggøre den slags på Facebook.”

Kilde: https://jv.dk/.../selvt%C3%A6gt-p%C3%A5-r%C3%B8m%C3%B8-h...

Jeg finder politiets afgørelse særdeles besynderlig - for nu at sige det på en pæn måde.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.