11.07.2021

EU-dom er ugyldig

Forfatter: Red.

Danmark har taget retsforbehold

På facebook skriver Morten Messerschmidt følgende:

Det mest sindssyge ved gårsdagens dom imod den danske udlændingepolitik er sådan set ikke, at pseudo-dommere uden folkeligt mandat underkender retsregler, som vælgerne i et af verdens mest regelrette samfund meget klart står bag.

Nej, det virkelig skøre er, at dommen bygger på EU-ret, der slet ikke er gældende i Danmark.

Som bekendt er menneskerettighedskonventionen og EU to forskellige ting. Men menneskerettighedsdomstolen blander nu de to ting sammen. Dommerne fortolker nemlig konventionens artikel 8 ved at henvise til en lang række direktiver på udlændingeområdet, som ikke er gældende i Danmark – takket være retsforbeholdet!

Man henviser også til EU’s charter for grundlæggende rettigheder, men det gælder heller ikke her. For ifølge dets artikel 51 gælder det kun for medlemslandene, når de implementerer eu-ret. Og de pågældende regler gælder som nævnt ikke i Danmark!

Der er derfor god grund til at mene, at dommen ganske enkelt er ugyldig. I hvert fald for Danmark. Man kan naturligvis ikke via menneskerettighedskonventionen gennemføre store dele af EU-retten, omfattet af retsforbeholdet – der som bekendt blev bekræftet af danskerne ved folkeafstemning for fem år siden!

Det her handler altså om noget endnu mere fundamentalt end, hvem der skal bestemme dansk udlændingepolitik. Det handler om, hvorvidt det danske ja til at stå fast om egen suverænitet – retsforbeholdet – overhovedet skal respekteres. Og det skal detnaturligvis! Af det danske folketing, af regeringen, og selskabet også af de embedsmænd, der i dommerkapper fra Strasbourg afsiger den ene mere vidtgående afgørelse efter den anden.

Det er i øvrigt værd at læse dissensen fra den monegaskiske dommer. Hun gør det meget klart, at der med denne dom indføres et helt nyt kapitel i udviklingen af menneskeretten – case law’en. Og det vel at mærke på et område, hvor danskerne har takket klart nej.

Det duer selv sagt slet ikke. Regeringen må stå vagt om grundloven og danskernes ret til at sige fra. Også når EU bliver iklædt menneskeretslige gevandter.

Vil du vide mere, kan du med fordel se Deadline - DR fra igår aftes - så klik her >>>

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.