10.07.2021

Socialdemokratiets udlændingeordfører:

Forfatter:

Homogeniteten er truet

Jyllands-Posten bragte 8/7 et interessant interview med udlændingeordfører Rasmus Stoklund, som vi her bringer et udsnit af:

”Ifølge Rasmus Stoklund bærer Socialdemokratiet en stor del af skylden for den mislykkede integration. Man tog ikke integrationsudfordringerne seriøst, da tid var, og man kæmpede imod de kræfter i partiet, der forsøgte, lyder hans analyse.

Det er han glad for, at han nu kan gøre op med.

_ _ _

Homogeniteten, altså, at vi danskere minder om hinanden, var afgørende for velfærdsstatens tilblivelse. Og den homogenitet er nu truet:

»Vi er stadig et homogent land. Der er stadig opbakning til velfærdsstaten. Det er det, vi skal værne om. Derfor kan vi heller ikke fortsætte, som vi har gjort, ved at acceptere øget indvandring år efter år, indtil vi når et tipping point .«

Selv bor Rasmus Stoklund med sin kone og tre børn i Herlev, men han har tidligere bemærket, og kommenteret, ikkevestlige personers opførsel på Nørrebro. Politik skal dannes ud fra statistikker, men også ud fra oplevelser i virkeligheden, pointerer han.

»Det er problematisk, hvis den værdipolitiske venstrefløj får et vetokort, hvor den kan afspore enhver politisk debat ved at kræve, at man henviser til et videnskabeligt tidsskrift. Politik handler om at se ud på virkeligheden og det, man oplever. Hvis der er en stor diskrepans mellem mine opfattelser af virkeligheden og vælgernes opfattelser af virkeligheden, så skal de vælge en anden.«

Konsekvensen af statistikkerne og oplevelserne er klar for ham.

»Hvis vi ikke får kontrol med indvandringen, og hvis vi eksempelvis ikke får held med at lave det modtagecenter, så mener jeg, at der er meget stor risiko for, at vi i fremtiden vil se, at de velstillede sender deres børn i private skoler, har private sundhedsforsikringer og bor i gated communities (velhaverkvarterer beskyttet af hegn og vagter, red.). Vi bevæger os væk fra den model, hvor direktørens børn og kasseassistentens børn går i skole med hinanden og lærer hinanden at kende og fatter sympati for hinanden og deler skæbne.«”

Hele interviewet kan læses her >>>

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.