24.01.2021

Der er ingen fribillet

Forfatter: SCA

Asyl i Danmark skal ikke være en all inclusive -tur i velfærdssamfundet.

Der er ingen fribillet

Når man får asyl i Danmark, starter man livet her på en social ydelse. Men disse udlændinge har jo forsørget sig selv i det land, de kommer fra. De har haft ressourcer og initiativ til at krydse seks, syv eller otte landegrænser for at komme hertil.

Både Indvandrere og efterkommere med oprindelse i Mellemøsten, Nordafrika, Afghanistan og Pakistan (de såkaldte MENAP-lande) samt Tyrkiet har en langt lavere beskæftigelsesgrad end etniske danskere.

Flygtninge og familiesammenførte til flygtninge kommer typisk fra lande i eller omkring Mellemøsten, hvor kulturen er, at kvinder skal gå i hjemmet. Særligt kvinder med oprindelse i landene omkring Mellemøsten er uden for arbejdsmarkedet.

Denne kulturelle skik er - måske - et gode for kvinden, og forudsætter selvfølgelig at ægtefællen - i kraft af sit arbejde og lønindtægt – har råd til at forsørge hende. Det gælder i hjemlandet, og det samme burde gælde her i landet.

Hvad ellers?

Men når de så lander i Danmark, har vi et system, der faktisk udbetaler penge til kvinder, der går hjemme.

I starten af 1970erne vedtog det danske Folketing Bistandsloven for at spænde et sikkerhedsnet ud under danskere, der blev ramt af en social begivenhed og ikke kunne klare sig selv. Denne offentlige forsørgelsesordning kender vi i dag som kontanthjælpssystemet. Men nu – 50 år senere - fylder udlændinge med ikkevestlig migrantbaggrund forholdsmæssigt meget i Den offentlige forsørgelsesordning.

Nyankomne flygtninge og indvandrere kan i sagens natur ikke dansk, og mange mangler kompetencer til at begå sig på store dele af det danske arbejdsmarked. Men det bør ikke forlede nogen til at tro, at offentlig forsørgelse er det logiske alternativ.

At fortælle asylansøgende udlændinge, mænd såvel som kvinder, at man ikke kan komme til Danmark og få passiv ydelse, kan være et forsøg på at holde asyltallet nede, og det vil - ikke mindst - kunne være et forsøg på at afholde udlændinge fra overhovedet at søge asyl i Danmark.

Der er ingen fribillet. Asyl i Danmark skal ikke være en all inclusive -tur i velfærdssamfundet.

Uddrag af artikel i Weekendavisen #4 s. 2 incl. Mine ændringer/tilføjelser / SCA

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.