22.07.2020

Hvis grønlænderne er et folk -

Forfatter:

hvorfor er danskerne så ikke et folk?

Det danske udenrigsministerium:

”Et folk kan således defineres som en gruppe personer, der på baggrund af objektive og subjektive kriterier besidder karakteristika, der tydeligt adskiller dem fra andre folk. Blandt kriterier af objektiv karakter kan nævnes et fælles sprog, historie, etnicitet, kultur og religion. Endvidere skal der være tale om, at folket har et særligt tilhørsforhold til et bestemt afgrænset geografisk område. Blandt kriterier af subjektiv karakter kan nævnes en følelse af social sammenhørighed, fælles skæbne og en fælles kollektiv identitet.”

Læs mere her >>>

Harry Vinter: Men de herskende, de veluddannede, mener oftest, at f.eks. indianerkulturer skal bevares. Men ikke deres egen?

Eduardo Farah: Det er, fordi europæerne mener, at de er højerestående. Denne holdning, at de andre er indfødte og man selv ikke er det, er en idiotisk racistisk holdning. De sætter sig selv over andre: Vi er guder, I er idioter. Jeg er meget uenig i den holdning.

(Fra interview i Danskeren nr. 2, 1992).

Bestil bøger her - fra
Den Danske Forening