18.03.2020

Sådan ødelagde de Europa - og Danmark

Forfatter: Lars Hedegaard citerer Lone Nørgaard

Anmeldelse af bogen "Tribaliseringen af Europa"

Sådan ødelagde de Europa – og Danmark

Den Korte Avis bringer i dag Lone Nørgaards anmeldelse af professor Marlene Winds nye bog, "Tribaliseringen af Europa – et forsvar for vores liberale værdier", og hun giver den fire stjerner, fordi den i komprimeret form gengiver alle EU-elitens yndlingsforestillinger om sig selv. Jeg har ikke læst den, men har stor tiltro til Lone Nørgaards fairness og analytiske evner.

Marlene Winds problem er, at de europæiske befolkninger ikke længere opfører sig, som de har fået besked på, men stemmer på Brexit og i stigende grad på diverse populistiske regimer og partier. Jeg ved ikke, om Wind kommer med nogen definition på populisme, men efter den almindelige sprogbrug må det vel betyde det modsatte af, hvad globalisterne og EU-entusiasterne vil have.

Næste skridt efter populismen hedder tribalisme, altså stammetænkning. I stammesamfundet betragter mennesker sig ikke længere som del af noget altomfattende fællesskab, men definerer sig som medlemmer af fællesskaber af ligesindede. Disse stammefællesskaber, som vi kender fra alle sammenbrudte stater, kan basere sig på nationalitet, race, religion, ideologi eller i bredere forstand på en følelse af fælles identitet.

Næsten uden undtagelse er de nye europæiske stammeidentiteter et resultat af ydre påtrykning og en bevidsthed om, at de på papiret lovlige myndigheder har svigtet. EU-eliten kan nok så mange gange bedyre, at Unionen fremmer fred og tolerance, når enhver med egne øjne kan se, at det modsatte er tilfældet. De nationale regeringer kan kalde den muhamedanske og afrikanske masseindvandring en berigelse så meget, de lyster. Efterhånden som det bliver klart, at EU og de EU-tro regeringer importerer krig i skikkelse af fjendtlige stammer, der ikke viser ringeste lyst til at blive en del af noget nationalt eller europæisk fællesskab, stiller EU og regeringerne befolkningerne over for et valg: Acceptér, at landet ikke længere er dit, eller slut dig sammen med dine ligesindede og gå til modstand.

Som lokale grækere på Chios og Lesbos har gjort.

Man kan fordømme denne udvikling, kalde den moralsk forkastelig og en trussel mod demokratiet og friheden.

Men når det kommer så vidt, at staten har tabt sit voldsmonopol – som det allerede er sket af adskillige europæiske byer – kan vi sige farvel til retsstat, frihed og demokrati, og folk vil handle i konsekvens den nye tilstand.

Alt det kan vi takke EU og skiftende regeringer for. Hjertelig tak!

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.

Læs Danskeren INDSIGT-UDSYN

OPGØRET >>>