20.02.2020

Invasionen over Middelhavet

Forfatter: Peter Krogsten

Her beskrives den seneste udvikling

Jeg har i længere tid rapporteret at Seefuchs befinder sig i den lukkede bebyggelse Alcaidesa på den spanske sydkyst. Jeg var der for en uge siden for at tage lidt billeder, måske endda tale med nogen fra skibet. Da jeg spurgte portvagten om vej til havnen, sagde han at sådan en havde de ikke. De havde heller ikke en marina eller en bådebro. Vi fik lov til at køre ned til stranden, og ganske rigtigt: Det eneste Alcaidesa har at byde på, foruden mange smukke huse og fred og ro, er en velplejet strand. Organisationen bag Seefuchs har længe frejdigt fyldt offentligheden, og formentlig også de spanske myndigheder, med løgn. Skibet har i al den tid ligget i den nordlige del af Gibraltars havn.

Open Arms og Allan Kurdi har været meget aktive, og Proactiva Open Arms ymter lidt om at de har brug for et nyt skib, men denne gang vil jeg beskrive migrantfærgen Ocean Vikings seneste rejser, der er repræsentativ for hvordan det foregår. Alle tidsangivelser er lokal tid og øvrige oplysninger er fra marinetraffic.com og SOS Mediterreanen selv. Mine anmærkninger er med kursiv.

​​​​​​​Ocean Viking  (OV) forlod Marseille 14/12 2019 07.59 og foretog flere delrejser indtil de igen ankom til Marseilles 1 /2 2020. Her dissekerer vi rejsen der begyndte i Termini Imerse på Sicilien 11/1 2020 kl. 06:30.

11/1 10:20     Standser for at foretage øvelser.

12/1 09:30     Fortsætter efter afslutning af øvelserne.

12/1 21.29     Sender klarmelding til SAR koordinationscentre, formentlig MRJCC i Rom.

14/1 12:00     Patruljerer 32 SM fra Libyens kyst,  12 SM (24) km fra Libyens grænse.               

15/1 12:00     Patruljerer 29 SM fra Libyens kyst,  9 SM (17) km fra Libyens grænse.

16/1 1200      Patruljerer 34 SM fra Libyens kyst, 14 SM (27) km fra Libyens grænse.

16/1 15:00     Standser for at foretage øvelser. Formentlig sætter man RHIB bådene i vandet.

17/1 04:35     Man opsamler 39 personer der sejles de 500 km til Pozzallo hvor de landsættes.

22/1 07:45     Man forlader Pozzallo med kurs mod Central Med.

                                            Det er ikke ”Midt på Middelhavet som danske medier siger, det området nord for                                             Libyen.

22/1 12:00     Positionen er NW for Malta med kurs mod Libyen (Zuwara)

23/1 12:00     Patruljerer 31 SM fra Libyens kyst udfor Zuwara.

23/1 15:00     Standser for at udføre øvelser.

24/1 05:05     Opsamler 92 migranter og efterfølgende 311 , som sejles til Taranto 29/1.

29/1 17:00     Afsejler Taranto og ankommer til Marseilles 1/2 2020

 

Her ser vi lidt nærmere på operationen 24-29/1. Alle oplysninger er fra SOS Mediteranee.

https://onboard.sosmediterranee.org/sections/operations/ocean-viking-403-survivors-22-29-january-2020-taranto/

 

24/1 05:05

Opsamler 92 migranter, der fordeler sig på:

39 mænd, 38 børn heraf 32 uledsagede, 15 kvinder heraf 4 gravide og 2 børn under 5 år. De kommer fra Somalia, Elfenbenskysten, Cameroun, Guinea Conakry, Guinea Bissau, Mali, Senegal,  Benin og Gambia.

25/1 05:08

Opsamler 59 migranter der fordeler sig på:

34 mænd, 22 børn heraf 21 uledsagede, 3 kvinder. De kommer fra Marokko, Bangladesh og Gambia. De tre lande er alle sikre lande.

25/1 19:12

Opsamler 72 migranter, der fordeler sig på:

23 mænd, 37 børn heraf 36 uledsagede, 3 kvinder heraf 2 gravide. De kommer fra Marokko, Bangladesh, Eritrea, Somalia, Etiopien, de nordlige Sydsudan, Yemen. Alle har rejst gennem sikre lande for at komme  til Libyen.

26/1 22:38

Opsamler 102 migranter, der fordeler sig på:

40 mænd, 45 børn heraf 34 uledsagede, 17 kvinder heraf 5 gravide. De kommer fra Guinea Conakry, Elfenbenskysten, Mali, Cameroun, Gambia, Senegal, Burkina Faso, Kenya, Nigeria, Liberia.

27/1 02:10

Opsamler 82 migranter, der fordeler sig på:

71 mænd, 10 børn heraf 9 uledsagede, 1 kvinde. De kommer fra Eritrea, Ghana, Guinea Conakry, Niger, Nigeria, Sydsudan, Sudan.

27/1 02:10 anmoder man Malta om medicinsk assistance. En helikopter flyver de 360 km fra Malta, hejser 2 personer ombord og flyver de 360 SM tilbage til Malta. Man kunne have fløjet dem til sikre Tunesien, 100 km væk.

27/1 22:44 angiver MTRCC at Taranto er sikker havn.

29/1 12:30 er alle 403 i land i Taranto.

 

Dette forløb er normalt, bortset fra at SOS Mediteranee også plejer at anmode om sikker havn hos den italiensk, maltesiske og Libyske redningstjeneste, men aldrig den tunesiske, græske eller ægyptiske. Den libyske redningstjeneste angiver så en havn i Libyen som sikker havn, hvilket Ocean Viking øjeblikkeligt afviser. Personerne ender som regel i Italien, i få tilfælde i Malta, som nægter skibet adgang til Valletta, men henter dem til søs med kystvagtens eller MAF skibe.

Her ser vi så lidt nærmere på en aktion 20-23/12 2019 mellem Malta og Libyen, positionerne angives meget præcist fra GPS systemet.

20/12 04:05   Man modtager en melding om en gummibåd i havsnød

20/12 05:00   Man ringer forgæves til LYJRCC (Libyens kystvagt) på 5 forskellige numre.

                                            Måske skulle man have kaldt dem over VHF, som altid er åben og alle lytter til.

20/12 05:10   Man sender en e-mail til LYRJCC.

                                            Formentlig er det fordi man er til søs, at man ikke sender dem et brev.

20/12 05:36   Man ser et objekt på radaren.

20/12 05:47   Man har visuel kontakt med en stor hvid gummibåd.

Disse både med 100+ personer drives af en 50 HK påhængsmotor der bruger 20 l benzin i timen. Den er ikke i stand til at sejle mere end 6-8 km/t i timen.

20/12 05:54   Man sender igen en e-mail til LYRJCC.

20/12 06:16   RHIB bådene sejler hen til gummibådene.

20/12 06:17   Man ringer igen forgæves til LYRJCC

20/12 06:23   Man kontakter ”Maritime Authorities” om kontakten. Man fortæller ikke hvilke.

20/12 06:42   Redningsaktionen begynder.

20/12 07:59   Alle 112 personer er ombord på Ocean Viking. Gummibåden ødelægges.

                                            Personerne fordeler sig således:

                                            50 mænd, 24 kvinder heraf 3 gravide, 38 børn heraf 30 uledsagede, 7 under 5 år.

De kommer fra Somalia, Gambia, Elfenbenskysten, Cameroun, Guinea-Bissau, Guinea Conakry, Mali, Ghana, Sierra Leone og Sudan

20/12 08:20   Man informerer igen ”Maritime Authorities” om at alle 112 er ombord.

2012 13:38    Man beder om en sikker havn. Man skriver intet om hvem man kontakter.

20/12 14:25   Man får 2 e-mails fra SeaWatch Seaborne Operations om en båd i nød.

                                            Der er formentlig tale om franske Pilotes Voluntaires.

20/12 14:27   Maritime Authorities informeres om at man reagerer på oplysningen.

20/12 16:14   MTRCC (Maltas kystvagt) kontaktes for en situationsrapport.

20/12 17:02   MTRCC (Maltas kystvagt) kontaktes for en situationsrapport.

20/12 19:25   Man modtager en e-mail fra Alarm Phone om en træbåd i nød.

20/12 21:00   Frontex fly informerer via VHF alle skibe om en båd i nød.

                                            Dette er normal procedure og udsendes som pan-pan, sjældnere som regulært SOS.

                                            På dette tidspunkt er det buldermørkt.

20/12             22/18             MTRCC kontakter Ocean Viking og beder om en statusrapport.

20/12             22:37             RHIB bådene sættes i vandet.

20/12             22:40             Træbåden (ukendt størrelse) sejler hen mod Ocean Viking.

20/12 22:44   MTRCC kontakter Ocean Viking.

20/12 23:10   Alle 50 migranter er nu ombord på Ocean Viking.

De fordeler sig således:

36 mænd, 12 børn, heraf 11 uledsagede, 2 kvinder, 1 barn under 5 år.

De kommer fra Marokko, Nigeria, Ægypten, Syrien, Bangladesh, Algeriet, Somalia og Sierra Leone.

20/12 23:13   Man skriver ”SAR 20/12 2019” på træbåden.

                                            Den var nok for stor til at sænkes, der var 50 personer om bord.

20/12 23:29   Man kontakter MTRCC og informerer om at aktionen er slut.

20/12 23:33   ITJRRC (Italiens koordineringscenter) anmoder om  informationer.

20/12 23:43   Flere samtaler med MTRCC og ITRCC om samarbejde.

21/12 00:08   Man anmoder MTRCC om en statusrapport.

21/12 00:45   Maltesisk patruljefartøj kontakter Ocean Viking på VHF.

21/12 01:25   Ocean Viking og Maltesisk fartøj mødes.

21/12 01:39   MTJRCC informerer om at overførslen til patruljefartøjet er udsat.

21/12 09:14   MTJRCC udebeder sig en statusrapport.

21/12 15:44   MTJRCC og ITJRCC kontaktes for en sikker havn.

22/12 16:16   Man anmoder om medicinsk evakuering hos MTRCC.

22/12 18:37   Maltesisk redningshelikopter ankommer, kl. 18:52 er 3 personer evakueret.

22/12 19:11   ITJRCC angiver Taranto som sikker havn.

23/12 15:55   Ocean Viking ankommer til Taranto. 159 personer sættes i land.

23/12 18:54   Operationen slut.

 

Med indsats af NGO fly, Frontex fly og solid kontakt undervejs med redningstjenester i Italien og Malta, minder det her ikke om godtroende teenagere i ældgamle op til 70 år gamle trawlere der er kasseret mange gange som erhvervsskibe, der sejler på stramme budgetter i skibene der nu er registreret som lystfartøjer eller slet ikke. Det minder mere om strømlinet velorganiseret færgefart for unge mænd fra Afrika syd for Sahara. De lande Lars Løkke Rasmussen med sin egen underskrift på Marrakesh traktaterne sørgede for fik positiv særbehandling ved rejsen ind i EU.

På Sos Mediteranees hjemmeside kan man hente et ”press kit”, der hedder the Journey of Women. Hvis det er deres mål, har de fejlet monumentalt.

Ocean Viking er registreret i Norge (IMO 8506854) som offshore forsyningsskib med hjemmehavn i Bergen. Det ejes af det norske rederi Hoyland Offshore. Skibet har ikke tilladelse til at drive redningstjeneste.

De nævnte redningstjenester koordinerer al redningstjeneste, ikke kun migrantfærgerne.

 

LYJRCC Libyan Jorin Rescue Center

MTJRCC – Malta Joint Rescue Coordination Center

ITJRCC -Italian Jorint Rescue Center

Læs INDSIGT-UDSYN her

BESTIL BØGER HER

Nyeste videoer -  herunder alle
talerne fra Folkefesterne 2014-2019
se dem i videoteket lige nedenunder

Se flere i Audio- og videoteket

Giv en hånd med

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.

 

Du melder dig ind her

MobilePay betalingsnr.:
34810