31.12.2006

Europæisk tænkning fra Die Welt.

Læs denne artikel - den er det værd!!!

Under Muhammed-krisen, da Morgenavisen Jyllands-Posten var allermest trængt, og de danske redaktør-kollegaer med Tøger Seidenfaden i spidsen "sad og fedtede bag hækken", var der en tysk kollega, der vidste hvad der var på højkant for den vestlige ytringsfrihed.

Det var chefredaktøren på Die Welt, Berlin, Roger Köppel, der ikke stod tilbage for at bringe en muhammed-tegning på forsiden af sin avis. Med en efterfølgende påmindelse om, "Der findes ikke nogen ret til at blive skånet for satire i Vesten".

Den 20. december bringer Roger Köppel en ledende artikel i sin avis om den tyske Idomeno-sag, der fortjener at blive gengivet på DDF`s hjemmeside.

Herom skriver Die Welt følgende under overskriften "Idomeno og demokratiet":

" -Man spiller igen Idomeno i Berlin, og deltagerne i den nys afholdte islamkonference har bevist deres tolerance ved sammen at have overværet operaen.

Mere absurd kunne det knapt være.

Hævdede apolegterne for de hærværksmænd, der gik amok over de danske Muhammed-karikaturer da ikke, at enhver afbildning af profeten var en krænkelse af muslimer? Er det så nu hans afhuggedce hoved, der skal stifte fred? (...)

Det er dog kun én absurditet blandt flere.

Således blev operaen først aflyst, skønt ingen protester havde lydt imod den. Og den selvforgabte instruktør, som påstod, at scenen med Jesu og Muhammeds afhugggede hoveder skulle tolkes som protest imod de blodige følger af monoteisme - undlod han ikke at inkludere hovedet af Moses, den mand, der opfandt Jesu og Muhammeds Gud? Rent politisk korrekthed, selvfølgelig - den slags gør man ikke i Tyskland med jødernes profet.(...)

Intet er mere letkøbt og ufarligt end de skandaler, man kan fremprovokere med at skildre Jesus som bøsse eller Maria med elefantbagdel.

Der var engang, da kritik af kristendommen krævede mod og vid.

Sådan er det muligvis endnu i USA. Men i det sekulariserede Europa, hvor troende kristne udgør et mindretal, er sådanne tilkendegivelser på en progressiv indstilling dybt kedsommelige.

Kritik af Islam kræver dog stadig kloge hoveder (og ikke afslåede dukkehoveder). Mange konservative ser dog udfordringen fra islamisk ekstremisme som chancen for atter at indføre religion i politikken.

Svaret på den politiske islam skal være en politiseret kristendom, en politikkens kristlige Credo.

Demokratiet lever af forudsætninger, det ikke selv har tilvejebragt, hævdes det, og som alene udspringer af det kristne menneskebillede.

Bortset fra fortielsen af de hedenske grækeres afgørende bidrag såvel som de århundreder, hvor kristendommen fungerede som undertrykkerideologi, fører en sådan tænkning i yderste konsekvens ud i demokratiets negation.

For demokratiets princip om tankefrihed beror uundgåeligt på negationen af en absolut sandhed.

Der kan ikke i nogen religion gives fuld tankefrihed, eftersom sandheden for de religiøse er noget åbenbaret. I demokratiet må der imidlertid herske fuldstændig tankefrihed, eftersom den fuldstændige sandhed er uopnåelig.

Ens meningsmodstandere kunne jo have ret. På denne relativisme må demokratiet insistere, såvel som det må insistere på, at fornuften ikke er så meget et middel til at afdække det sande som et instrument til kritik af det falske. Det var denne indrømmelse, pave Benedikt gjorde i Regensburg."

GODT NYTÅR

Kilde: Dagbladet Information torsdag den 21. december 2006.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.