01.12.2019

Klimapolitikkens gaver til den nationale fløj

Forfatter: Jonas Zuschke

Klimapolitikkens gaver til den nationale fløj

Klimapolitikken kan forekomme skinger, og hvad end man mener om substansen i spørgsmålet, så er det helt afgjort, at det i det lange løb tjener vores sag. De unges engagement i politik bliver fremmet, og de lærer at politik ikke handler om punktummer og kommaer, men om de store ændringer. Nu skal de bare åbne øjnene for de reelle problemer!
 Det er ikke længere muligt, ikke at have en holdning til​ klimapolitik ​ - det drejer sig nemlig ikke om politik, men om liv eller død, planetens overlevelse og arternes videreførsel. Dét får vi at vide - det er vores skyld, og vi har kun én chance til at ændre udvikling, og det er nu!

Verdens undergang skal forhindres ved en 70% reduktion af CO2 udledning, også i Danmark, som altså udgør mindre end 0.1% af den globale CO2 udledning. Derfor går Fridays for Future ​ på gaden og demonstrerer, elever og studerende i pjækker fra skole, og går på gaden, for at forældregenerationen skal forstå alvoren og tage handling. ​Extinction Rebellion ​ laver hærværk, blokerer veje, og holder sorgfyldte taler om den nært forestående undergang.

Mange, rigtig mange, unge mennesker er engageret i et spørgsmål - som for dem - transcenderer egentlig politik, og bør ses som intet andet end at forhindre den nært forestående undergang. Og de er ikke alene, de mange unge mennesker. Alle folketingets partier, med undtagelse af Nye Borgerlige, har taget sagen til sig, og gjort det til deres politik, at CO2 udledningen skal reduceres med 70%.

Vi står altså direkte overfor verdens undergang - den sidste tid - den politiske eskatologi. En hel generation vokser op, og har sine politisk formative år, med troen på undergangen. For dem handler politik ikke om kommaer og punktummer i en finanslov, decimaler i nationaløkonomiske modeller eller hvorvidt der er gennemført 99 eller 112 stramninger af udlændingepolitikken. Politik er først og fremmest et middel til at forhindre undergangen, og alle andre spørgsmål kan ses på, når vi har overlevet ‘den sidste tid’.

Det lyder bekendt, ikke sandt? “Alt andet kan være ligegyldigt, hvis ikke vi forhindrer undergangen” kunne være en patriotisk bevægelses slogan! Den politiske eskatologi bliver normaliseret for en hel generation af unge ildsjæle. Ildsjæle, som bliver meget skuffede, når det dæmrer for dem, at Danmark ingen indflydelse har på global CO2 udledning, og at hverken Kina, USA, Mexico eller Indiens politikere har nogen interesse i, om de pjækker hver fredag for at demonstrere. Selv når den nuværende bølge af klimapolitisk entusiasme er overstået, vil der fortsat være organisationer, som vil søge at favne de engang unge ildsjæle.

Det skal vi også - for en normaliseret politisk eskatologi, kombineret med desillusionerede unge ildsjæle, som er villige til at gøre det nødvendige for at forhindre undergangen, er en af de brikker vi mangler, for at få iværksat omfattende hjemsendelser. Klimapolitikken kan
forekomme skinger, og hvad end man mener om substansen i spørgsmålet, så er det helt afgjort, at den i det lange løb tjener vores sag.

Liberalfacismen>>>

DANSK KULTUR I KORTE TRÆK>>>