29.12.2006

Sløret,-ikke blot et slør.

Muslimske piger giver Danmark "fingeren" ved at bære tørklæde

I Dagbladet Informations weekendudgave 16.-17. december, bringer man et interview af Niels Ivar Larsen, med den tyrkisk-adzerbajdjanske forfatter Chahdorrt Djavann, der idag er fransk statsborger, og som siden 1993 har haft fast bopæl i Frankrig.

Hun er uddannet antropolog, og har udgivet romanen "Hvordan kan man være fransk?" Akademisk Forlag har for kort tid siden udgivet "Kast sløret" på dansk.

Fra hun var 13 til hun var 23 år var Chahdorrt Djavann under slørtvang.

Herom siger Chahdorrt Djavann:

"Kvinden forbliver en evigt umyndig uden kontrol over sin egen krop, sit liv eller fremtid.

I den sammenhæng får sløret en uhyre vigtig psykoseksuel og social betydning.

Hertil kommer, at vi fra 1980èrne og frem har været vidne til en ideologisering og politisering af islam anført af Saudi-Arabien og Irans regeringer, som finansierer islamitiske bevægelser i hele verden - bevægelser, som skaffer sig stadig større indflydelse.

Nuvel, emblemet for disse bevægelser og deres politiske system, shariastaten - det er kvindens slør.

På samme måde som hagekorset var nazismens symbol."

Længere fremme i interviewet stiller Niels Ivar Larsen  følgende spørgsmål:

" - Men vil du forklare, at islamismen kan vinde terræn i Europas demokratier, hvis frihedsgrader da alt andet lige må være mere tillokkende end islamisternes totalitære budskab?"

Chahdorrt Djavann:

"For det første har islamismens sympatisører  mange prominente intellektuelle muslimer i Europa, selv om det godt kan være at de dækker sig ind ved at tale om multikulturalisme, mangfoldighed, tolerance og den slags. Enorme summer af petrodollars hældes i projekter, der markedsføres systematisk over internettet.

For det andet er den generelle offentlighed i Vesten ikke vågnet op til at erkende den islamiske trussel.

Hvad skal helt almindelige danske folkeskolelærere stille op over for tilslørede piger.?

De aner næppe, hvordan man skal konfrontere og argumentere, hvorimod mange af disse piger kender alt til islamismens argumenter om minoritetsrettigheder.

Ganske mange vestlige intellektuelle går også islamisternes ærinde med et misforstået forsvar for minoritetsrettigheder i antiracismens navn."

Kilde:Dagbladet Information/Weekend den 16.-17.december 2006.

Interview Niels Ivar Larsen.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.