28.12.2006

Nyttige oplysninger.

Den kloge franske filosof, Pascal Bruckner, prøver efter bedste evne at vække den tungt sovende Marianne.

Ikke alle tager AL Qaida og den iranske præsident Mahmoud Ahmadinejad alvorligt, når de erklærer krig mod Vesten og vil genvinde Andalusien for at udbrede islam til hele Europa. Men det gør den franske filosof  Pascal Bruckner.

Islam er ifølge Bruckner en svækket religion, der gik upåvirket ud af Oplysningstiden, og som aldrig har formået at tilpasse sig til det moderne samfund. Derfor er der ifølge Pascal Bruckner yderligtgående islamister overalt, - også i hans eget boligområde det 19. arrondissement i Paris.

Til Jørgen Ullerup´s (JP) interview, den 22. december siger P. Bruckner hertil:

" Konflikten har ulmet længe, men kommer nu, fordi både marxismen og pan-arabismen har slået fejl. Islam bliver en samlende kraft for alle muslimer, hvad enten de er arabere eller ej. I det ideologiske tomrum angriber de den vestlige verden, som for dem repræsenterer dekadence, råddenskab, korruption og den værste af alle rædsler - ligestillingen mellem mænd og kvinder.

Målet er at genindføre kalifatet. Hvilket for os ville være en tilbagevenden til barbariet."

Kilde: Morgenavisen Jyllands-Posten/kulturweekend den 22. december 2006.

Jørgen Ullerup.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.