23.12.2006

Pascal Bruckner, -klog mand.

Fransk filosof opfordrer os til at stå ved, hvad vi er

Morgenavisen JyllandsPosten´s korrespondent Jørgen Ullerup har været til et interweiv med den franske filosof Pascal Bruckner, der er en af Frankrigs førende intellektuelle.

Den 58-årige Pascal Bruckner, er bl.a optaget af fænomener som mod og passion.

I sin seneste bog "La tyrannie de la pénitence", anklager Pascal europæerne for at være en flok masochister, der på grund af dårlig samvittighed over vores forfædres synder vender hadet mod os selv i stedet for at stå op imod fjenderne, bl.a. de fanatiske islamister. Bogen er på tre måneder solgt i 90.000 eksemplarer.

Til Jørgen Ullerup´s interweiv siger P.Bruckner bl.a.

"Det er altid de intolerante, der forlanger af os, at vi skal være tolerante. Eller folk uden respekt, der kræver respekt. Mit budskab er, at folk skal holde op med at føle sig skyldige.

Vi har ikke noget at bebrejde os selv, og vi bærer ikke skylden for de forbrydelser, som vores forfædre begik.

Vi skal ikke skamme os over vores værdier. Vi skal forstå, at vores værdier er gode, at de har hjulpet os hen over de værste totalitære regimer, som har eksisteret - facismen, kommunismen og stalinismen.

Vores værdier efterspørges idag af millioner af mennesker udenfor Europa.

Så vi skal ikke i tolerancens navn vige tilbage, når vi står overfor fjenderne af tolerancen."

Pascal Bruckner, har været en af de fremmeste i forsvaret for den franske filosofilærer Robert Redeker, der på grund af en kritisk kronik i avisen Le Figaro, siden september blev dødsdømtislamiske internetsider.

Pascal Bruckner advarer om, at verden står midt i en ideologisk krig, som handler om at tilpasse en stor religion som islam til det moderne sekulære samfund.

Her er det vigtigt ifølge P.Bruckner, at man ikke lader sig påvirke af beskyldninger om islamofobi. Hertil siger han følgende:

"Ordet islamofobi er en løgn og en konstruktion. Der findes jo ikke tilsvarende ord som kristenfobi eller en buddafobi. Der findes derimod racisme mod arabere, sorte, hvide, jøder, og pakistanere. Men at kritisere en religion har intet med racisme at gøre.

Religioner er meninger, der deles af millioner af mennesker. Men man har ret til at kritisere dem, og diskutere dem.

Det er ikke racistisk."

Må Pascal Bruckner´s rammende ræsonnement af situationen i Europa, få debatten til at udvide sig til det der er nødvendigt for Europa`s fremtid.

Kilde: Morgenavisen JyllandsPosten/ Kultur-weekend.fredag den 22. december 2006.

Jørgen Ullerup.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.