19.12.2006

Tyrkiet behandler sine religiøse mindretal som udlændinge

Forfatter: HV

Anses stadigvæk for retsløse dhimmier

De tilbageværende grækere, armeniere, assyere og jøder behandles som udlændinge, selvom deres forfædre levede i landet længe før tyrkerne indvandrede

I Danmark udfoldes der store anstrengelser for at fastslå, at indvandrere er ”danskere” med samme rettigheder som landets oprindelige indbyggere.

I Tyrkiet er situationen ganske anderledes. Der kan end ikke landets oprindelige indbyggere opnå samme rettigheder som de indvandrede tyrkere.

Årsagen er, at landets oprindelige folkeslag er kristne. De har talrige gange i historiens løb udtrykt ønske om at opnås samme rettigheder som deres tyrkiske naboer. Det har hver gang udløst blodige straffeforanstaltninger.

Da armenierne i 1914-15 udtrykte ønske om at få samme borgerrettigheder som deres tyrkiske naboer, førte det til et regulært folkedrab, som næsten fuldstændigt udryddede landets armenske indbyggere.

EU og de religiøse mindretal

I forbindelse med optagelsesforhandlingerne med EU vedtog det tyrkiske parlament d. 9. november en lov, som skulle give de religiøse mindretal, som tilsammen udgør mindre end 1 pct. af Tyrkiets indbyggere, større rettigheder.

Loven ville blandt andet gøre det muligt for de religiøse mindretal at få ejendom, som den tyrkiske stat tidligere har konfiskeret, tilbageleveret.

Loven var imidlertid langt fra tilfredsstillende for de religiøse mindretal. F. eks. nævnte den intet om kompensation eller erstatning for de ejendomme, som den tyrkiske stat i mellemtiden har solgt til anden side.

Loven omtaler desuden kun ejendomme, som tidligere var ejet af stiftelser, og omfatter således ikke mange klostre og præsteskoler, som ikke var ejet af egentlige stiftelser.

Det religiøse overhoved for de få tilbageværende armeniere, Patriark Mesrob II, gjorde i et brev til premierminister Erdogan opmærksom på, at loven ikke er i overensstemmelse med det konstitutionelle princip om lighed, og at ”det derfor ikke ville løse dette vedvarende problem”.

Det var modigt skrevet. Det var netop selve det at gøre opmærksom på ”det vedvarende problem”, som for mindre end 100 år siden kostede op imod 2 millioner armeniere livet.

”Vi har ikke andet ønske end at blive behandlet som ligeværdige medborgere” sagde Mesrob II. ”Vi beklager derfor dybt det faktum, at vi bliver behandlet som udlændinge”.

Den nye lov forbinder nemlig minoriteternes rettigheder med princippet om reciprocitet, hvilket vil sige, at et lands borgere får rettigheder i ét land, hvis det lands borgere til gengæld til gengæld får tilsvarende rettigheder i det andet land. Det svarer til, at Danmark ikke tillader tyrkere at opføre en moske i Danmark, medmindre danskere får lov til at opføre en kirke i Tyrkiet.

Patriark Mesrob II gør opmærksom på, at det er misbrug af princippet om reciprocitet, når det bruges imod landets egne borgere, som om de var udlændinge.

Veto fra præsidenten

Imidlertid blev den kritiserede lov slet ikke vedtaget. Tyrkiets præsident Ahmet Necdet Sezer nedlagde nemlig veto imod den – tilfældigvis samme dag, som EU delvist suspenderede optagelsesforhandlingerne. Tyrkiet synes at bruge sine egne borgere som gidsler i EU-forhandlingerne. Hvis ikke EU makker ret, vil Tyrkiet ikke behandle sine egne borgere ordentligt.

Ugebladet Economist bemærkede, at ”EU-landene vil næppe anse præsidentens veto for en venlig gestus overfor Europa eller overfor Tyrkiets kristne mindretal. Hvis islamisten Erdogan havde blokeret lovforslaget, ville det være blevet tolket som tyrkisk antipati imod kristne. Men når vetoet kommer fra præsidenten, vidner det om xenofobi blandt Tyrkiets sekulære elite.”

Kilde: CompassDirectNews: http://www.compassdirect.org

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.