11.12.2006

Tyrkisk selvmål!!

Franske Marianne er for vovet for de tyrkiske uskyldigheder.

Trods pave-besøg i Tyrkiet, hvor Benedikt XVI, udtrykte mulighed for tyrkisk medlemskab af EU, er der stadig et "gab" imellem det islamiske Tyrkiet, og det kristne/sekulære Europa.

Den franske præsidentkandidat Nicolas Sarkozy, mener ikke der er nogen reel mulighed for et fuldt medlemskab af EU for Tyrkiet, og anbefaler at alle optagelsesforhandlinger med Tyrkiet indstilles

" Tyrkiets plads er ikke i EU", siger Sarkozy.

Et godt eksempel beskriver Dagbladet Politiken´s Aske Munck i Paris den 3. december. Her kan læses følgende under overskriften "Frisind falder tyrkerne for `brystet´"

"For en gangs skyld er det ikke franskmændenes holdning til tyrkernes folkedrab på armenierne, der får tyrkerne til at gribe til censuren. Men derimod et af kunstneren Eugéne Delacroi´x mest velkendte værker der falder myndighederne for brystet. Og det er lige det, der er tale om brystet, eller rettere barmen. For det drejer sig om maleriet `La Liberté guidant le peuplé (Friheden viser folket vej;) fra 1830, der viser den franske nationalfigur Marianne, der med blottet bryst og smældende fane fører folket gennem juni-revolutionens krudttåger."

Det med de bare bryster, er for meget for de tyrkiske myndigheder i Ankara. Derfor har de udsendt et dekret, der kræver, at de bliver overstreget i landets skolebøger.

Den slags bornerte handlinger, kan man naturligvis ikke tage alvorligt i et sekulært samarbejde som EU.

Tyrkiske kommentatorer er forundret.

En kommentator ved det tyrkiske dagblad Milliyet, stiller det spørgsmål, om man også skal forbyde børn adgang til Louvre, så man er sikker på, de ikke får et glimt af de bare bryster.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.