02.12.2006

Præcis vurdering fra Die Presse.

En afgørende skillevæg mellem religion og lov, vil aldrig forekomme i de muslimske lande.

Pater pave Benedikt´s  tale i Regensburg, hvor de muslimske samfund følte sig "dybt krænket", var paven ude med en beroligende udtalelse, hvor det katolske overhoved gav udtryk for, "at islam er en fredens og tolerancens religion".

I forbindelse med pave Benedikt´s besøg i Tyrkiet, har den østrigske avis Die Presse hævdet, at denne udtalelse var en "venskabelig misforståelse" og skriver herom følgende:

"At islam stadig står foran en oplysningstid, bliver set som det centrale problem i konflikten mellem ´Vesten´ og den islamiske verden (...) Hvis man på grundlag af denne konstatering stiller spørgsmålet, hvad en dialog mellem kristne og muslimer så vil kunne gøre for at løse det politiske problem mellem `Vesten`og` ìslam`, så er svaret: ikke meget.

For spørgsmålet om, hvorvidt man skal gå bort fra en fortolkning af religiøse tekster udstyret med lovkraft og løsrevet fra tid og rum, og istedet indlade sig på videnskabelig erkendelse og moderne tænkning, vil ikke blive forhandlet mellem lederne af forskellige religioner.

Politisk islam bliver ikke til en tolerant religion, blot fordi man udnævner den til at være det."

Kilde: dato fredag den 1. december 2006.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.