22.05.2019

Om kuriøse kendsgerningers politiske relevans

Forfatter: Peter Neerup Buhl

Den offentlige interesse i Rasmus Paludans meget omtalte stalking-sag menes vel at bestå i, at vælgerne bør kende til personligheden bag de politiker-facader, de vælger. Den aktuelle sags karakter kan dog siges at være mindre umiddelbart politisk relevant, end når fx en statsminister med ansvar for landets økonomi ikke kan styre sin egen, eller når venstreekstreme frontfigurer lever som kapitalister. Selv disse eksempler er dog politiske irrelevante, for så vidt som politikerne leverer varen, de er blevet valgt til at levere.

Nu vælger man jo ikke politikere for at blive venner med dem, så deres mere private egenskaber er for så vidt helt irrelevante. Det er først med moderne massemedier, at et næsten intimt kendskab til vore politikere er blevet obligatorisk, og det har vi ikke fået bedre politikere af. Jeg ved fra pålidelige kilder, at mange vamle personlige forhold blandt vore ledende politikere ikke bringes frem for at vise hensyn, og fordi de egentlig er andre ligegyldige. Nu er tolerancetærsklen nok også noget højere for politikere med en ”sympatisk” politik end for Paludan, hvis væsen man nok mener afsløret af den aktuelle sag. Man kan dog også vende det mere sagligt om og sige, at hans stalker-ihærdighed er en bedre sag værdig, og at hans adfærd faktisk minder om visse offentlige myndigheders, når de har set sig gal på en oprørsk borger. Den aktuelle sag kan for Paludans vælgere bare vække forhåbninger om en lignende, tiltrængt utrættelighed og krakilskhed i politisk regi.

Det er også for meget at forlange, at en person, der vil gå til frontalangreb på det kæmpemæssige problem, flere politiker-generationer har skabt, er ”normal” efter hverdagsmenneskers standard. Det er ægte oprørere sjældent. Hans vælgere vil uanset hvad hellere lade sig regere af en afvigende personlighed, der har styr på politikken, end angiveligt søde og anstændige mennesker, der kun bidrager til suppedasen. I øvrigt mærkeligt, at Danskernes Parti, hvis formand fremstod som et velopdragent dydsmønster sammenlignet med Paludan, dog blev set som nærmest mere odiøst end Stram Kurs, på grund af samme formands påståede meninger om historiske begivenheder. I sidste instans burde også disse høre til privatsfæren. Skåret ind til benet er én ting relevant for bedømmelsen af politikere: ”På deres frugter skal I kende dem.”

Peter Neerup Buhl

Liberalfacismen>>>