30.11.2006

Benedikt XVI, rette mand på rette sted.

Selvom pave Benedikt XVI har en distance og forbehold overfor for den protestantiske og anglikanske kirke, må man glæde sig over, at Vatikanet idag har et overhoved, der teologisk, historisk og politisk er en fuldbefaren person, der kan gøre sig gældende overalt i Verden.

Idag ankommer paven til sit omtalte besøg i det islamiske land Tyrkiet.

I søndags, var der 25.000 mennesker på gaden i Istanbul, hvor man demonstrerede imod pavens besøg, fordi man mener paven er antimuslimsk.

På bannere, stod der" bliv væk pave",  et stort banner viste en korstogsridder og sætningen " Hvem var det, som bragte ondskab og umenneskelighed" .

I januar udkom romanen `Hvem dræber paven i Istanbul´ af forfatteren Yucel Kay. Ikke underligt, at der er udkomanderet 22.000 tyrkiske politibetjente,- plus den pavelige Schweizergarde for at sikre pave Benedikt.

Invitationen til mødet i Tyrkiet, er kommet fra overhovedet i den græsk-ortodokse kirke, Bartholomæus, som har hovedsæde i Istanbul.

Det er et vigtigt møde for hele det kristne Europa. Der er mange kristne mindretal i de islamiske lande, som lever under strenge vilkår. Her er Josep Ratzinger rette mand på rette sted.

En teologisk `hardliner`, der kender den afgrundsdybe forskel på islam og kristendom, - derfor kom der aldrig nogen undskyldning til de islamiske lande over pavens Regensburg-tale.

En del internationale aviser følger pavens besøg meget nøje.

Den italienske avis La Stampa skriver under overskriften " Paven foretrækker de ortodokse" følgende:

"Som god teolog og tysker er er Ratzinger overbevist om, at det er lettere at reparere forbindelserne til den ortodokse kristendom end til protestanterne og anglikanske kirker.

Ved sidstnævnte frygter han især en kløft på det moralske område i spørgsmålene om kvindelige præster og homoseksuelle biskopper, uenigheder, som dukkede op ved mødet i sidste uge mellem paven og ærkebiskoppen af Cantebury.

Med hensyn til de protestantiske kirker er det velkendt, at Benedikt XVI er forbeholden over for denne del af kristenheden, hvor han mener, at verdsliggørelsen af samvittigheden og de troendes uafhængighed i religiøse anliggender er mest fremskreden."

Den spanske avis ABC skriver under overskriften "Gensyn med kristne rødder" følgende:

" Der er et andet udtrykkeligt motiv. Det handler om med sin personlige tilstedeværelse at aflægge et vidnesbyrd til fordel for religiøs frihed for de kristne mindretal, som lever i Tyrkiet, under almindeligvis vanskelige forhold. (...)

En lille minoritet med behov for al den støtte, den kan få fra Vatikanet, og som er spredt ud over et område, hvor den oprindelige kristendom var stærkest udbredt, stedet for de første konciler (kirkemøder) og for de første helgener og martyrer.

Fra dette perspektiv drejer det sig altså om en rejse med en grundlæggende åndelig og religiøs dimension og om et gensyn med den kristne tros rødder, hvilket er grunden til besøg i de gamle byer Antiochia, Efesos og Izmir (Smyrna), og den hellige Sofia- katadral (der senere blev moske og idag er museum)."

Den zchweiske avis Der Tages-Anzeiger , Zürich skriver under overskriften " Pavens balanceakt " følgende:

" - Under sit besøg i Tyrkiet må paven gennemføre samme fintfølende balanceakt, som det europæiske diplomati har måttet præstere i flere år: Han må ikke på mindste måde blive årsag til anstød, thi muslimer bliver hurtigt krænkede og må derfor behandles med allerstørste forsigtighed.

Trods alt diplomati må paven dog også gøre det tindrende klart, at respekt ikke er en ensrettet gade.

I den muslimske verden må dette indebære, at de ofte kuede kristne mindretal gives større frihed til at ånde. Det ville i høj grad være ønskelig, om paven på sin rejse til den muslimske verden påtog sig at tale disse kristnes mindretals sag."

Det bliver nok småt, hvad paven kan udrette i Tyrkiet. Her har regeringen fra starten sendt signalet om, at pave Benedikt´s fire-dages besøg, ikke vedkommer regeringen særligt meget.

Herom skriver Turkish Daily News, Ankara følgende under overskriften " Gæstevenskab uden værter"

" - Gæstevenskab er en del af tyrkisk kultur, så derfor må vi bifalde premierministerens løfte om, at pave Benedikt XVI vil blive modtaget på bedst mulig vis.

På denne baggrund er det desto mere besynderligt, at såvel premierminister Erdogan og udenrigsminister Gül er fraværende pga. et "uhyre vigtigt" NATO-møde i Riga, mens ministeren for religiøse anliggender deltager i en konference i Tyskland, og Istanbuls borgmester også er bortrejst.

Er det tilfældigt, at ingen af de mest oplagte værter kan tage imod paven?

Eller vil de bare helst ikke fotograferes sammen med den katolske verdens overhovedet på et tidspunkt, hvor Tyrkiet nærmer sig et præsident og parlamentsvalg?"

Kilder: Dagbladet Information tirsdag den 28. november 2006.

dato tirsdag den 28. november 2006.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.