30.10.2006

Berlingske om "den hellige Ramadan"

Forfatter: Ole Gerstrøm

Berlingske serverer "fedtebrød" ved ramadanens afslutning. Man har vel brug for nye læsere!!!

Berlingske Tidende skriver 29. oktober 2006 i en billedtekst (e-avisen side 61): <<Flugten fra vandet. Klædt i alle regnbuens farver beder pakistanske muslimske kvinder ved den historiske Badshahi moske i Lahore for at markere Eid al-Fitr; enden på den hellige måned, Ramadanen. Fitr betyder »at bryde fasten«, og Eid er i Islam en glædens helligdag, hvor muslimer iklædt deres fineste tøj og i selskab med venner og familie takker for den åndelige styrke, broderskab og renhed, som har bragt dem gennem fastemåneden.>> lin

Dette er redaktionel tekst. Men bl.a. udtrykket "den hellige måned, Ramadanen" er et religiøst udsagn, som kunne høre hjemme i Muhammeds Tidende eller Kameldriverbladet.

Når Berlingske således klassificerer ramadanen som noget helligt (og med stort begyndelsesbogstav), er det vel to mulige forklaringer. Enten bekræfter man hermed sin dhimmi-status, eller også er man konverteret.

Bestil bøger her - fra
Den Danske Forening