17.10.2006

Sikkert valg fra Nobel-komiteen!!!

Til lykke til Orhan Pamuk

Det, der er befriende ved at skrive en roman, er, at man frit kan skrive om den såkaldt politiske islam, selv om det ikke interesserer mig at lave politiske kommentarer.

Jeg vil præsentere mine karakterer som mennesker. Der er mennesker bag den politiske islam. Derfor bliver jeg nødt til at forstå dem.

Orhan Pamuk.

Selv om Nobelpriskomiteen officielt ikke er et politisk organ, har Komiteen gode muligheder for at sende et signal til despoter og andre anti-demokratiske kræfter.

Ved at vælge den tyrkiske forfatter Orhan Pamuk som årets Nobel-pristager i litteratur, er der sendt en besked til den tyrkiske regering om, at undertrykkelse af meningsudveksling,-og mindretal, ikke er noget der bliver godtaget af civiliserede nationer.

Ar prisen tildeles samme dag, man i det franske parlament vedtager en lov, der gør det ulovligt at benægte ottomanernes folkedrab på armenierne under Første Verdenskrig, gør ikke beskeden nemmere for den tyrkiske regering.

Orhan Pamuk var for et årstid siden anklaget for at have udtalt sig kritisk om Tyrkiets folkemord armenierne. Den tyrkiske anklagemyndighed opgav dog sagen.

Om den glædelige begivenhed fra Nobel-Komiteen, skriver den italienske avis Corriere della Sera følgende, under overskriften " Sejr over åndsformørkelsen"

"... Det er godt nyt for dem, som modløst ser med hvilken lethed, man undertrykker forfatteres, journalisters og intellektuelles ytringsfrihed. Og ikke som en overleveret rest af gammel åndsformørkelse, men som et udtryk for en ny intolerant og aggressiv fanatisme, som i frihed ser symptomet på en fordærvet ånd, og i det frie ord direkte tegnet på en depraveret moral.

For denne fanatisme er tildelingen af Nobelprisen  til forfatteren Pamuk indbegrebet af et nederlag. (...)

Fra Frankrig og Holland breder der sig i hjertet på det civile og tolerante Europa en ny frygt for at tale, en frygt for at udtale sig og frit offentliggøre ideer og synspunkter om brændende og kontroversielle emner.

Her risikerer man ikke fængsel, men lynching, ikke håndjern, men isolation. Også af denne grund bør man glæde sig over prisen til en forfatter, som har fastholdt sit synspunkt, ikke har bøjet sig, men har vovet at angribe afgørende spørgsmål..."

Fra Den Danske Forening, sender vi en hilsen og lykønskning til Orhan Pamuk.

Kilde: dato mandag den 16. oktober 2006.

Bestil bøger her - fra
Den Danske Forening