13.01.2019

Flygtningestrømmen over Middelhavet

Forfatter: Peter Krogsten

Situationen ved Malta er løst lige nu

Læs om situationen ved Malta under billederne.

12/1 2018

Situationen ved Malta er nu ”løst”. Malta har aftalt en fordeling af de 49 migranter opsamlet af Professor Albrecht Penck og SeaWatch 3 med 8 andre EU lande.

I dag, 12/1 2018, er Professor Albrecht Penck på vej mod Tunesien, og SeaWatch 3 på vej mod Libyen, begge ”awaiting orders”. Der giver et par logistik problemer, for Professor Albert Penck har sejlet non-stop siden det forlod Algeciras 13/12 2018, og jeg formoder brændstofbeholdningen er lav. Samme gælder for SeaWatch 3, der forlod Gibraltar 14/12 2018, men havde et kort ophold ved boreplatformen Bouri 24/12 2018.

DR skrev kortvarigt på Tekst-TV at de deltagende skibe var Professor Albrecht Penck og Sea-Eye. Det er ikke rigtigt. Der findes et skib ved navn Sea -Eye, der endda er registreret i Tyskland som SAR – SearchAndRescue. På det tidspunkt lå det i St. Peter-Ording lige nord for Hamburg. Søger man på AIS stationer der hedder Sea Eye finder man flere: Den på førnævnte tyskregistrerede SeaEye. AIS stationen på Seefuchs der er interneret på Malta hedder også Sea Eye. Der er også en gammel trawler, der minder svært om de øvrige NGO skibe. Den er registreret som lystfartøj i Holland, men har ligget i Malaga fra 20/12 og ikke været ude af havnen siden. Der er også et ægte lystfartøjer med det navn, en sejlbåd på 45’ registreret i UK, den ligger i Hugh Town på Isles of Scilly.

Maltas kystvagt har samlet 250 op, som også er fordelt mellem flere EU lande, ligesom trafikken er hektisk over Gibraltar.

@ Peter Krogsten, Danmark, 2019. Må kopieres med angivelse af kilde.

Peter Krogsten
Drosselvej 16,
DK 6640 Lunderskov

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.