02.11.2018

Kinas 'digitale' totalitære eksperiment

Forfatter:

•Kinas "sociale kreditsystem", der tildeler enhver person et antal point, der konstant opdateres på baggrund af personens iagttagede opførsel, konstrueres til at være adfærdskontrollerende ved at give det regerende kommunistparti mulighed for at tildele straffe og uddele belønninger. Den tidligere vicedirektør for statsrådets forskningscenter fortæller, at systemet bør forvaltes således, at "miskrediterede mennesker går fallit".

•Myndighederne forhindrede journalisten Liu Hu i at tage et fly, fordi han havde et lavt pointtal. Ifølge Global Times, der kontrolleres af kommunistpartiet, havde myndighederne ved udgangen af april 2018 forhindret enkeltpersoner i at tage 11,14 millioner flyafgange og 4,25 millioner rejser med højhastighedstog.

•Kinesiske myndigheder bruger listerne til mere end blot at bestemme over adgangen til fly og tog. "Jeg kan ikke købe bolig. Mit barn kan ikke gå på privatskole", siger Liu. "Man har en følelse af konstant at blive kontrolleret af listen."

Bestil bøger her - fra
Den Danske Forening