25.10.2018

EU’s politisering af internettet

Forfatter:

Selv inden en sådan EU-lovgivning er lignende såkaldt "antiterrorlovgivning" i Frankrig for eksempel blevet anvendt som et politisk redskab mod politiske modstandere og for at begrænse uønskede ytringer.

I Frankrig bliver selv det, at udbrede information om Islamisk Stats grusomheder, nu betragtet som "tilskyndelse til terror". Det er tilsyneladende den slags lovgivning, som EU-Kommissionen nu ønsker at påføre hele EU.

De store sociale medier -- Facebook, Twitter, YouTube, Microsoft, Google+ og Instagram – agerer som frivillige censorer på vegne af EU.

EU-Kommissionen erklærer, at den er særligt interesseret i at finansiere projekter, der koncentrerer sig om "udviklingen af teknologi og innovative internetredskaber til at forhindre og imødegå ulovlige hadefulde ytringer på nettet og støtte dataindsamling", og studier, der analyserer "spredningen af racistiske og fremmedfjendske hadefulde ytringer i forskellige medlemslande..."

Bestil bøger her - fra
Den Danske Forening