05.09.2006

Diplomatisk blindgyde.

Tyskland og Tyrkiet vil starte en "dialog".

Tysklands udenrigsminister, Frank-Walter Steinmeir, rejser torsdag til Istanbul, hvor han sammen med sin tyrkiske kollega, Adbullah Gül, vil skyde et fælles initiativ i gang, som skal nedbryde kulturelle og religiøse misforståelser mellem den muslimske og vestlige verden og dermed fjerne grobund for terrorisme.

Baggrunden for det fælles tysk-tyrkiske initiativ er forårets krise om Morgenavisen Jyllands-Posten´s Muhammed-tegninger. Initiativet er opkaldt efter Vestberlins efterkrigstidsborgmester Ernst Reuter, der i nazitiden var flygtet i eksil i Tyrkiet. Fremtrædende tyrkiske og tyske kulturpersonligheder, politikere og forskere skal via dialogmøder prøve at nedbryde fordomme. Ifølge Steinmeir kan den slags møder næppe forhindre folk i at blive terrorister, men han er overbevist om, at "et praktisk konkret samarbejde i længden er et af de vigtigste bidrag i kampen imod terrorisme.

Der er noget den tyske udenrigsminister har misforstået.

Tyrkiet er i bund og grund et islamisk land. Her er der ikke mulighed for nogen alvorlig dialog. Højest nogle officielle fracer, som bl.a det kristne mindretal, kurderne, armenierne, og den sekulære tyrkiske opposition, ikke kan bruge til noget som helst. Når det gælder Muhammed tegningerne i Morgenavisen Jyllands-Posten, er der kun at sige:

Hvad rager det en tyrkisk regering, hvad der bringes af karikatur-tegninger i en stor dansk avis. Danmark er, - i modsætning til Tyrkiet, en sekulær nation, med fuld ytringsfrihed!!!

Det samme er tilfældet i samtlige EU-lande.

I denne kreds, er Tyrkiet kulturelt ikke gangbar som medlem. Det islamiske tankesæt står i vejen herfor!!!

Kilde: dato den 4. september 2006./ Ritzau.

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.