03.09.2006

Køb og læs bogen ”Islamister og naivister – et anklageskrift”

Fortsættelse af gårsdagens artikel om Pittelkow - Jespersen

I sit interview med Ralf Pittelkow og  Karen Jespersen i forbindelse med udgivelsen af bogen ”Islamister og naivister – et anklageskrift” (forlag Peoplés Press), stiller intervieweren Kim Hundevadt JP´s Kulturweekend til slut følgende spørgsmål.

Kim Hundevadt:

”Det er som nævnt et hovedbudskab i bogen, at værdikampen ikke bare skal tages med islamisterne, men også med Biedermann-naivisterne, som forsøger at tage patent på at være progressive og humanister:   Er de lige så naive som de folk, der var tilhængere af ”appeasement” overfor nazismen i 1930érne og samarbejde med kommunismen i 1970erne og 1980 erne?

Karen Jespersen:

” Det synes vi. Men de findes primært i en mindre gruppe af politikere og meningsdannere. Det er en stærk og voksende erkendelse i befolkningen af, at vi har et godt samfund, som vi skal passe på. Vi vil gerne dele det med andre, men vi vil ikke – i indvandringens navn – sælge ud af værdierne.”

Ralf Pittelkow:

”Jeg ser også tegn på, at navisterne er på tilbagetog, og vi har i Danmark nogle muligheder for at føre debatten, som er ret privilegerede, når vi sammenligner med andre lande, fordi vi har en antiautoritær tradition. Men vi står først nu på tærsklen til fase to. Den første fase var en mere generel debat om indvandringen og dens konsekvenser, og hvor stram politiken skulle være. Debatten om den totalitære bevægelse, der hedder islamisme, skal vi først nu til at have i en bredere folkelig sammenhæng.”

Kilde: Morgenavisen Jyllands-Posten, kulturweekend/Kim Hundevadt, fredag den 1. september 2006.

Bestil bøger her - fra
Den Danske Forening