01.09.2006

Racismecenteret kollapset?

Forfatter: Ole Hasselbalch

Observationscentret for racisme skal omdannes til et center for meningstyranni.

Det Europæiske Observationscenter for Racisme og Fremmedhad (EUMC), skal ifølge forlydender i pressen nedlægges og erstattes af en ny institution: Agentur for Grundlæggende Rettigheder. Årsagen er ifølge samme forlydender, at EU-landene siden oprettelsen af centeret i 1998 har indført fælles regler for flere former for diskrimination. Det er derfor tanken at det nye agentur skal arbejde med en bredere vifte af diskrimination: Etnisk oprindelse, alder, handicap, seksuel orientering og religion.

Internt i foretagendet er historien dog en anden: Centeret skal have udvidet sit mandat.

Der knytter sig de aller største betænkeligheder til Centerets hidtidige virksomhed:

1) Hvis man udvander begrebet "racisme" og oven i købet kobler det til det helt udefinerlige "fremmedhad", er der stort set ingen grænser for, hvilken skepsis over for eller kritik af fremmede kulturer, der vil kunne rubriceres som hørende under Centerets overvågningsområde. I realiteten vil det være umuligt at kritisere et hvilket som helst fremmed kulturtræk, hvor angribeligt dette træk end måtte være ud fra en moderne vestlig opfattelse,

2) brugen af flydende begreber, i hvilke magthaverne kan indlægge det, de lyster, har alle dage været et fremtrædende redskab for totalitære styrer i undertrykkelsens tjeneste.

Man sætter pølse for eller pølse bag, pølsen bevarer dog sin smag …

Hvad nu end det nye centeragentur kommer til at beskæftige sig med, vil problemet være det samme, så længe EU’s overordnede myndigheder ikke har erkendt disse helt grundlæggende forhold.

Bestil bøger her - fra
Den Danske Forening