04.08.2006

Kritiske røster!!

En mere kritisk USA-holdning kunne ønskes.

Den ubarmhjertige krig imellem Hizbollah i Libanon og Israel, kræver flere og flere ofre, heraf mange børn. Udsigten til en sikker våbenhvile står hen i det uvisse.

De kritiske røster i den internationale presse findes. Her er tre store dagblade fra tre forskellige nationer.

Den 21 juli, skriver The Independent følgende:

"Før denne seneste Mellemøstkrise begyndte, truede den israelske hærs stabschef med at "skrue tiden i Libanon 20 år tilbage."Den proces er nu næsten fuldbragt.

Dette er ikke en krig mellem to ligværdige magter. Hizbollah er, som israelerne selv hele tiden minder os om, en "terrororganisation", en ustyrlig milits, som opererer på libanesisk jord, mens Israel er et magtfuldt land. Hvis den israelske regering mener det alvorligt at ville ødelægge Hizbollahs indflydelse, skulle den støtte og styrke Libanons lovlige regering.

Det samme skulle det internationale samfund med USA i spidsen. I stedet har verden holdt sig tilbage, mens det israelske militær har brutaliseret den libanesiske nation og pøset mere olie på de brande, der allerede raser i Mellemøsten."

Den 20 juli skriver Die Zeit følgende:

"Bag de lokale skærmydsler ligger lunten til en stor konflikt. Da Hizbollahlederen Nasrallah sidste uge lod to israelske soldater kidnappe på israelsk side, lod han det ikke ske uden på forhånd at have spurgt sig for hos sine velyndere i Teheran. 0Den iranske ledelse kender sine fjenders svage punkter: bekymringen for hver enkelt soldat i Israel; medieopstandelsen i Vesten, hvor striden om Irans atomprogram hurtigt forsvinder bag de libanesiske krigståger; vreden i de arabiske gader over de israelske angreb og den vestlige ligegyldighed.

Irans præsident Mahmoud Ahmadinejad, spiller på alle tangenter i regionen. Han kæmper dermed om den ledige plads Saddam Hussein tidligere besatte: som den grove, karismatiske mellemøstleder, der koldblodigt byder Vesten trods. Ikke så let, men heller ikke umuligt for iraneren."

Den 18. juli skriver Dagens Nyheter følgende:

"Sammen med de øvrige G8-ledere krævede George W. Bush, at Israel trækker sig tilbage fra Gaza og Libanon. Men det var tomme ord. I praksis giver USA carte blanche til en fortsat militær offensiv. Amerikanske præsidenter som Richard Nixon, Jimmy Carter og Bill Clinton kunne spille en konstruktiv rolle i Mellemøsten, eftersom de var villige til at respektere og engagere sig i begge parters argumentation.

Det gav ikke altid resultat, men altid håb om en bedre fremtid. Nærmest uden forbehold at give Israel frit løb og håbe det bedste undergraver den amerikanske indflydelse og bidrager til øget ustabilitet og styrker terroristernes stilling."

Kilde: Dagbladet Politiken lørdag den 22. juli 2006.

Bestil bøger her - fra
Den Danske Forening