15.08.2018

Tysk halshugning af ytringsfriheden

Forfatter:

• Hvis det havde været myndighedernes hensigt at censurere nyhederne og hemmeligholde information om halshugningen, så har det givet bagslag. På grund af rapporterne om angrebet har tusinder set videoen, og hundredtusinder har hørt om det fejlslagne forsøg på censur.
  • Hamborgs regering forsøger stadig at skjule halshugningen. De [Alternative für Deutschland] ønskede blandt andet at få at vide, om barnet var blevet halshugget. Mydighederne nægtede – i strid med deres forfatningsmæssige pligt – at svare. De censurerede også spørgsmålene ved at overstrege hele sætninger.
  • Det er uvist, hvorfor halshugningen skulle hemmeligholdes. Det er imidlertid blevet tydeliggjort, hvor let de tyske myndigheder kan censurere nyhederne og straffe bloggere, der spreder uønsket information. De har en stor værktøjskasse af love til deres rådighed. Det generer dem tilsyneladende ikke, at den lov, der blev påberåbt, i dette tilfælde udtrykkeligt fastsætter, at den ikke skal anvendes over for "rapportering af aktuelle begivenheder".

Bestil bøger her - fra
Den Danske Forening