08.07.2006

Krigens vilkår:

man kommer ikke langt med høflighed

Den 19. juni skriver The Economist fra London i en ledende artikel følgende:

– Hvis` krigen imod terror´ er en strid mellem værdier, kort sagt en pr-krig, burde Amerika kunne vinde med hænderne bundet på ryggen.

Et varemærke, der står for liv frihed og stræben efter lykke, burde være lettere at sælge end et varemærke, der står for at halshugge vantro og genoplive middelalderen.

Alligevel klarer USA sig ikke halvt så godt, som det burde. Dels fordi det forråder egne værdier (f.eks. bør Guantánamo-fangerne enten løslades eller retsforfølges).

Dels fordi dele af dets politik måske er fornuftig, men også upopulær (der er ikke forståelse for, at USA er nødt til at blive i Irak, indtil den nye regering kan stå på egne ben).

En nok så væsentlig grund er dog Bush–regeringens døve øren og skarpe tunger.

Dette problem løses ikke ved at hyre nye pr-eksperter. Præsident George W. Bush er nødt til at minde sine topministre om, at man kommer længst med høflighed – især når man er en supermagt.

Høflighed er en god ting, - måske også i krig, men virkelighedens betingelser kan jo diktere, at en vis brutalitet er en bydende nødvendighed.

I Afghanistan kommer man ikke langt med ”høflighed”, ifølge den afghanske forsvarsminister Abdul Rahim Wardak, har talebankrigerne den seneste tid optrappet deres angreb i håb om at svække NATO´s støtte på hjemmefronten og mindske opbakningen til at udstationere flere soldater.

Omkring 1100 mennesker herunder mere end 40 udenlandske soldater er blevet dræbt under talebanernes oprør i år. Det er den blodigste periode i Afghanistan, siden styrker under ledelse af  USA styrtede talebanernes yderligtgående islamiske regering i 2001.

Volden, der er koncentreret i den sydlige del af landet, kommer netop som  NATO er gået i gang med at sende tusindvis af soldater til Talebans gamle højborge for at gøre det muligt for USA at reducere sine styrker i landet fra 23.000 til 20.000. Netop her er der 260 danske soldater på vej til de syd afghanske provinser Helmand og Kandahar.

Man må håbe for de 260 danske soldater at civilbefolkningen tager godt imod dem, dernæst, at deres udstyr, ledelse og opbakningen hjemmefra er fuld intakt.

For høflighed  fra Taleban`s  side skal de nok ikke vente.

I et interview med nyhedsbureauet Reuters  siger Wardak, at Taleban og deres allierede ved at optrappe deres angreb ønsker at påvirke den offentlige mening i de europæiske lande og få de europæiske befolkninger til at vende sig imod udsendelsen af soldater.

Der netop blevet dræbt to britiske soldater i Helmand-Provinsen, det har The Daily Telegraph i London følgende kommentar til den 29 .juni.

– To britiske soldaters død i Helmand er en grim påmindelse om, at Afghanistan i dag er farligere end på noget andet tidspunkt siden den USA – ledede invasion i 2001.

Siden januar er mindst 1.100 dræbt, de fleste i Talebans højborg i syd, hvorfra militsen let kan søge i ly i Pakistan.

Når NATO overtager kommandoen over koalitionsstyrkerne, må presset øges på præsident  Pervez Masharraf  for at få ham til at lukke sin nordgrænse.

Ingen påstår, at Musharraf ikke risikerer sit liv ved at stramme tommelskruerne om islamisterne, men Vesten har været for langmodig.

Vores forbundsfælle har endnu tilgode at holde sin del af aftalen og berøve Taleban et sikkert tilflugtssted i Pakistan."

Fra Den Danske Forening skal der lyde en opfordring til ministeriet Fogh Rasmussen, om at gøre følgeskab med The Daily Telegraph, og kræve, at risikoen for at deltage i de fredsbevarende styrker i Afghanistan bliver reduceret mest muligt.

Kilder: Dagbladet Information /Ritzau. Mandag den 26. juni 2006.

Dagbladet Information/weekend 1. – 2. juli 2006

Bestil bøger her - fra