25.06.2006

En vigtig sag for Anders Fogh Rasmussen!!!

Er Roj TV talerør for kurdisk terror???

Som bekendt kræver den tyrkiske regering, at Danmark  inddrager  sin sendetilladelse til den kurdiske kanal Roj TV.

Den tyrkiske regering hævder, at Roj TV drives af det militante, kurdiske arbejderparti PKK, der er forbudt i Tyrkiet og er på EU`s og USA`s terrorliste.

Roj TV, er en kurdisk kanal, der siden foråret 2004 har haft sendetilladelse og hovedkvarter i København.

Kanalen har samtidig studier i den belgiske by Dendeleeuw.

Derfra sendes der nyheder, kulturprogrammer, og debat-udsendelser via satellit til i alt 78 lande i Europa og Mellemøsten.

Udsendelserne sker på de fire kurdiske hoveddialekter, men også på tyrkisk, assyrisk, arabisk og persisk

Der har været to tidligere kurdiske kanaler, der efter pres fra Tyrkiet, er blevet lukket af deres europæiske værtslande. Bl.a. Frankrig og Storbritannien.

Det bør ikke ske i Danmark!!

Roj TV er det eneste talerør det kurdiske folk har i Europa.

At det ikke passer den tyrkiske regering, skal og kan Danmark blæse på.

Nu er sagen om de 56 borgmestre fra de kurdiske provinser kommet op på det politiske bord i EU.

Her kan man selvfølgelig ikke godtage, at 56 borgmestre bliver anklaget  for at ”have givet aktiv støtte til PKK” ved at sende et brev til statsminister Anders Fogh Rasmussen, hvor man opfordrer statsministeren til ikke at følge den tyrkiske regerings krav om at Roj TV sendetilladelse inddrages.

Anklagemyndigheden i byen Diyarbakir, er ved at udarbejde et anklageskrift, hvor strafferammen går op til 10 års fængsel.

Ifølge Dagbladet Politiken den 17. juni kommer alle 56 borgmestre fra partiet Demokratisk Samfundsparti, DTP, der det eneste  pro-kurdiske parti i Tyrkiet.

Meningen med henvendelsen til Anders Fogh Rasmussen var, at sætte fokus på Tyrkiet`s fortsatte krænkelser af menneskerettighederne overfor Kurderne.

Til Dagbladet Politiken´s Pola Rojan  Bruxelles, siger borgmester Faik Dursun fra byen Beytüsebap i landets sydøstlige Hakkari-provins følgende:

Vi er folkevalgte, og vi reagerer på, hvad vores vælgere ønsker. Folk her vil værne om deres sprog og om deres kultur, fordi de i deres dagligdag møder modstand mod at være kurdere i Tyrkiet.

Roj TV henvender sig til dem på deres eget sprog.

Mange af mine vælgere taler ikke engang tyrkisk. Vi ønsker at få ændret de love, der i dag kriminaliserer Roj TV. Det er de samme love, som forbyder vores bøger og vores musik.  De europæiske regeringer bør være med til at sikre, at Tyrkiet afkriminaliserer  sprog, uanset om det kurdisk eller de andre mange sprog, der tales i landet.

Borgmester Faik Dursun nægter at tro på, at Roj TV har noget at gøre med militante bevægelser.

Det er rart at se, at Danmarks statsminister har en klar holdning til denne ”herre-folk`s” statsstyring.

Ifølge Politiken udtalte Anders Fogh Rasmussen ved EU-topmødet i Bruxelles torsdag den 15. juni følgende:

Det er en temmelig alvorlig sag for Tyrkiet, hvis der rejses en formel sigtelse. Det er selvfølgelig ikke bare noget, vi vil affinde os med i stilhed.

For det ville i givet fald være i lodret strid med de principper, der skal være opfyldt for lande, der ønsker at være medlem af EU.

EU´s udvidelseskommissær Olli Rehn er ligeledes opmærksom på sagen og udtaler følgende til Politiken:

Vi følger sagen , som vi følger andre sager i Tyrkiet, der kan have konsekvenser for ytringsfriheden i landet.

Vi forstå til fulde behovet for at tackle terrortruslen, men det bør ikke ske på bekostning af grundlæggende friheder.

Kilde: Dagbladet Politiken/Pola Rojan, Bruxelles Lørdag den 17. juni 2006.

Mosbjerg Folkefest 2021

Bestil bøger her - fra