24.06.2006

Menneskeslagtningerne glider i olie i Dafur

Forfatter: Ole Gerstrøm

FN er ude af stand til at skabe fred i Dafur på grund af Kina.

Af Ole Gerstrøm

”Nu må FN gribe ind for at standse folkemordet i Sudans Darfur-region”, har det bestandigt lydt gennem de sidste 3 år, og det blev igen betonet, da FN's generalsekretær Kofi Annan besøgte statsminister Anders Fogh Rasmussen den 18. juni.

Omkring 2,5 millioner er fordrevet fra deres hjem og 400.000 dræbt. Landsbyer, træer og marker brændes af, og brønde forgiftes. Den ørkendannende effekt er omfattende. I maj måned blev der blevet lukket for pressens adgang til området.

Dette er en erobring, der startede i 800-tallet, da Amr bnel A'ass indtog Egypten med en hær på 2.000 mand og gjorde landet muslimsk. Han sendte tropper videre sydpå, hvor man kom til "ard el Sudan", der på arabisk betyder de sortes land. Igennem århundrederne blev området arabiseret og islamiseret. Da englænderne etablerede staten Sudan i 1950'erne var det den nordlige islamiske elite med delvist arabiske forfædre og brun hud, der dominerede over de sorte muslimer og kristne.

I 1989 tog Den Nationale Islamiske Front magten ved et kup. Man forsøgte at få de sorte muslimer til at føre jihad mod de sorte kristne, men det endte med, at de sorte begyndte at stå sammen imod de arabiske brune, som man anklagede for at være ekstremister og racister. Men den islamiske regering i Khartoum satte den velbevæbnede arabisk/afrikanske milits Islamist Justice and Equality Movement kaldet Janjaweed ind mod både de sorte muslimer og de sorte kristne. Det er klassisk racisme. De internationale hjælpeorganisationer fordrives fra området med våbenmagt. Adskillige hjælpearbejdere er blevet dræbt. Det aktuelle formål er åbenbart at beherske områderne med olieforekomster.

Kineserne har været i Afrika i årtier. I Mao-tiden var varen revolution og kommunisme. Nu har kinesiske statsfirmaer etableret anlæg til olieproduktion i den øvre Nil-provins. Kinesisk militær beskytter installationerne. Man dækker herfra 5 – 10 % af den kinesiske olieimport, og olieforekomsterne er betydelige. Kina får i alt 30 % af sin olie fra Afrika. Som returhandel har man en pæn våbeneksport uden nogen form for fine fornemmelser. Til Sudans Khartoum regering har man solgt 12 jetjagere og et antal "helicopter gunships", hvor det forlyder, at de bruges til drab og fordrivelse i Darfur. Vi kan nok roligt antage, at piloter m.v. er kinesere.

FN's sikkerhedsråd har ringe mulighed for at vedtage en resolution om en fredsstyrke, da kineserne næppe accepterer “ydre indblanding” og følgeligt vil nedlægge veto. Kineserne erklærer, at menneskerettigheder "er noget relativt". Igen ser vi en stormagt bruge FN til at varetage egne økonomiske og magtpolitiske interesser, herunder at dække over og eventuelt deltage i et racistisk folkemord, som begås den dag i dag.

Kilder (læs særligt den første):

Mosbjerg Folkefest 2021

Bestil bøger her - fra