13.06.2006

Nationernes nødvendighed 4

"Territorial loyalitet, mener jeg, ligger til grund for alle styreformer,hvor lov og frihed er enerådende.Forsøg på at undsige nationen i patriotismens navn indholder derfor intet virkeligt argument imod den form for national suverænitet, som jeg vil forsvare i denne pamflet.

Jeg vil forsvare det Mil kaldte "sammenhængsprincippet blandt medlemmer af samme samfund eller stat", og som han adskilte fra nationalisme (eller "nationalfølelse, i ordets vulgære betydning") i følgende lysende klare ord:

"Vi behøver næppe sige, at vi ikke mener nationalfølelse i ordets vulgære betydning; sanseløs antipati over for udlændinge; ligegyldighed over for menneskeslægtens almindelige velfærd eller uretfærdig præference for vort eget lands formodede interesser; en hægen om dårlige særegenheder, fordi de er nationale eller en afvisning af, hvad andre lande har fundet godt.

Vi mener et princip om sympati, ikke fjendtlighed; om forening, ikke adskillelse.

Vi mener en følelse af fælles interesser hos dem, der lever under samme styre og befindersig inden for de samme naturlige eller historiske grænser.

Vi mener, at en del af samfundet ikke betragter sig som fremmed over for en anden del; at de værdsætter deres forbindelse - føler at de er et folk, at de har fælles lod, at ondt mod enhver af deres fælles landsmand er ondt mod dem selv, og at de ikke selvisk ønsker at frigøre sig fra deres del af fælles gener ved at afskære forbindelsen."

Roger Scruton/Mil

Kilde: Nationernes nødvendighed.