19.03.2018

Velkommen til klassesamfundet

Forfatter: Michael Thestrup

Et par slag i ghettodejen gør hverken fra eller til

I de kommende år vil vi opleve en stærkt stigende uddannelsesmæssig, økonomisk og social ulighed, hvor mobiliteten på tværs af klasser bliver langt lavere end før - og det vil ingen ghettoplaner kunne forhindre.
Årsagen er, at stadig flere børn ikke længere vokser op i hjem med en veluddannet, arbejdende far og en mor med en kortere uddannelse og deltidsarbejde. I stedet er begge forældre i højere grad højtuddannede karrieremennesker eller begge uden uddannelse og beskæftigelse.
Mønsteret fortsætter i næste generation, så stadig flere børn vokser op i familier, hvor forældre og bedsteforældre har høje stillinger og universitetsuddannelser, samtidig med at et stigende antal børn fødes i familier, hvor ingen har uddannelse eller fast tilknytning til arbejdsmarkedet.
Hertil kommer den store indvandring fra fortrinsvis muslimske lande, som i første, anden og tredje generation i gennemsnit er underuddannede, underbeskæftigede, oversygelige og overkriminelle - og som også fortrinsvis danner børnefamilier inden for egne rækker.
Derfor er det kun overfladiske krusninger på en stærkt ustoppelig understrøm, når overklassen sender deres børn i hvide skoler (og børnehaver og gymnasier) og køber dyre boliger i områder med andre højtuddannede, samtidig med at underklassens børn går i socialt, etnisk og fagligt udfordrede institutioner med et underskud af børn fra ressourcestærke hjem.
Resultatet af årtiers fordelings-, køns- og indvandringspolitik melder sig nu med en styrke, som ikke kan omgøres, så et par slag i ghettodejen gør hverken fra eller til.

Bestil bøger her - fra
Den Danske Forening