12.06.2006

Nationernes nødvendighed 2

"I deres modvilje mod at godkende nationen som social aspiration eller politisk mål adskiller venstre-liberale skribenter af og til nationalisme fra "patriotisme" - en ældgammel dyd, lovprist af romerne og af dem, der ligesom Machiavelli først argumenterede intellektuelt for moderne sekulær jurisdiktion.

Patriotisme, hævder de, er borgerloyalitet og grundlag for en "republikansk" styreform; nationalisme er fælles fjendtlighed mod den fremmede, den ubudne gæst, den person, som hører til "udenfor"

Jeg nærer en vis sympati for den indstilling. rettelig forstået er imidlertid den af Machiavelli,Montesquieu, og Mil forsvarede republikanske patriotisme en form for national loyalitet:

Ikke en patologisk form for nationalisme, men en naturlig kærlighed til fædreland, landsmænd og den kultur, der forener dem.

Patrioter er knyttet til det folk og det territorium, som er retsmæssigt deres; og patriotisme indebærer en bestræbelse på at omskrive den ret til uhildet styre og retsorden

Denne underliggende territoalret er antydet i selve ordet -patria, som er "Fædrelandet",det sted hvor du og jeg hører hjemme."

Roger Scruton

Kilde: Nationernes nødvendighed.