05.06.2006

Dommersvigt: Somaliere frikendt for taxarøverier

Forfatter: Ole Gerstrøm

- til trods for at "beviserne pegede på dem"

Dommersvigt: Somaliere frikendt for taxarøverier

I rapporten fra Den Europæiske Kommission mod Racisme og Intolerance, ECRI, stod der bl.a., at anklagere, advokater og dommere ikke i tilstrækkelig grad er opmærksomme på den relevante lovgivning om racisme og diskrimination, og at man ikke afspejler mangfoldigheden i det danske samfund. Hertil kan vi så svare, at det glæder os, at danske domstole endnu ikke er begyndt at lægge sharialov og stammetraditioner til grund ved afsigelse af domme. Og at vi synes, det var klogt af regeringen at arkivere rapporten i papirkurven.

Men dommer Bjørn Graae i Århus ser åbenbart anderledes på racismesagerne. I en sag var 3 unge somaliere anklaget for røveri af kontantbeholdningen fra en taxachauffør. De hævdede, at de havde været hjemme, men deres mobiltelfonsamtaler afslørede noget andet. En af de tre sendte en SMS med besked om, at de "havde lavet penge," og chaufførens pung blev fundet ved anholdelsen. I retten afgav det helt andre forklaringen end ved grundlovsforhøret.

Alligevel blev de frifundet af dommer Graae. Han forklarede, at tvivlen skulle komme dem tilgode. Men han måtte give en lang  forklaring til de tiltalte, for at de kunne forstå, at de var frikendt, til trods for at "beviserne pegede på dem.".

Så ECRI rapporten er sandeligt alligevel taget til efterretning.  Det ser afgjort ud til, at dommeren frikender de 3 af angst for at blive kaldt racist og ikke afspejle mangfoldigheden. Dette er en skammens dag for dansk retsvæsen, som har underkastet sig underlødige politiske aktører. Vore tanker går til taxa-chaufførerne, der må leve uden retsvæsenets beskyttelse.

Læs INDSIGT-UDSYN her

Bliv medlem af foreningen eller støt vores arbejde økonomisk.