24.01.2018

Hvad er det ”palæstinensiske folk”?

Forfatter:

Alle personer, som blev født i det britiske mandat Palæstina mellem 1923 og 1948 (vore dages Israel) fik stemplet "Palæstina" i deres pas på daværende tidspunkt. Men når de blev kaldt for palæstinensere, blev araberne fornærmede. De klagede: "Vi er ikke palæstinensere, vi er arabere. Palæstinenserne, det er jøderne".

Efter at de indtrængende arabiske hære var brudt sammen, og de arabere, som var flygtet fra krigen, ønskede at vende tilbage, blev de betragtet som en femte kolonne og blev ikke inviteret tilbage. De arabere, som loyalt var forblevet i Israel under krigen, og deres efterkommere lever der imidlertid stadig og udgør en femtedel af befolkningen. De går under betegnelsen israelske arabere; de har samme rettigheder som kristne og jøder, men afkræves ikke at gennemføre værnepligt i hæren, med mindre de selv ønsker det.

"Det palæstinensiske folk eksisterer ikke. Dannelsen af en palæstinensisk stat er blot et middel til at fortsætte vores kamp imod staten Israel for vores arabiske enhed. I virkeligheden er der i dag ingen forskel mellem jordanere, palæstinensere, syrere og libanesere." – PLO- lederen Zuheir Mohsen i et interview i den hollandske avis Trouw, marts 1977.

Bestil bøger her>>>

OPGØRET >>>