26.12.2017

Billedet på et paradoks

Forfatter: Steffen Wernberg-Møller

Berlingskes "stilladsbyggeri"

Første juledag var der en artikel i Berlingske Tidende med overskriften : "Man kan ikke redde verden uden at fortælle folk, hvad man gerne vil". Lige ovenover var der et billede af en ung muslimsk kvinde i et laboratorium iklædt kittel - og hijab.

Sådanne ikke repræsentative lyspletter er guf for ethvert politisk korrekt medie. Det engelske ord for den slags opstillinger er scaffolding. Det danske ord for fænomenet er stilladsbyggeri.

Den unge kvindes navn er Fatima Al-Zahara Al Atraktchi. Hun er civilingeniør i fysik- og nanoteknologi, og så er hun autodidakt molekylærbiolog. Hun har netop afleveret sin Ph.d afhandling, så der er ingen tvivl om, at hun er dygtig og en ressource, MEN.

Hun er på sporet af en dræberbakterie, men bærer på hovedet symbolet på det, der er godt i gang med at smadre verden. Med hijabben tilkendegiver hun, at hun tilslutter sig islam i sin helhed. Det på trods de ødelagte samfund overalt hvor islam er. Det på trods af de uhyggelige mængder blod, islam efterlader sig i sit kølvand.

Det billede artiklen gerne vil tegne af en ung muslim der redder verden, bliver således en sandhed med modifikationer. Et paradoks.

Når ikke korrekte nøgterne rationelt tænkende mennesker betragter billedet, så ser de et menneske der hjælper med den ene hånd, og ødelægger med den anden.

Når hun beskriver sin forskning, så sammenligner hun med noget, man kender lidt for godt : "Nogle gange har man samfund af bakterier, hvor nogle snyder. De lader være med at producere nogle af de molekyler, der er vigtige for deres fælles overlevelse. Nærmest som når nogle vil snyde med deres kontanthjælp og tære på andres ressourcer. Når der så er for mange af dem, opstår der det, man kalder "the tragedy of the commons". Så kollapser hele bakteriesamfundet. Det er så sjovt, fordi man nærmest kan overføre det til os mennesker".

Vi er en del der finder det knap så sjovt.

Steffen Wernberg-Møller

Læs Berlingskes artikel her >>>