18.11.2021

Tesfaye opfordrer danskerne: Bliv ven med en evakueret afghaner

Forfatter:

Mattias Tesfaye besøger torsdag Røde Kors i forbindelse med, at særloven for evakuerede afghanere træder i kraft.

Logo - Udlændingestyrelsen

Nyt fra Udlændinge- og Integrationsministeriet

Torsdag morgen besøger udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye generalsekretær i Røde Kors, Anders Ladekarl. Det sker i forbindelse med, at særloven for evakuerede afghanere, som et bredt flertal af Folketinget står bag, træder i kraft torsdag, og at de afghanere, der tildeles opholdstilladelsen, inden længe skal visiteres til forskellige kommuner i Danmark.

Efterfølgende vil der blive holdt et doorstep, hvor pressen er velkommen.

Ministeren vil redegøre for status for de evakuerede. Derudover vil han opfordre til at tage godt imod afghanerne og eksempelvis tilmelde sig projektet Venner Viser Vej, der drives af Røde Kors og Dansk Flygtningehjælp.

Ministerens håb er, at hver af de omkring 150 familier, som inden længe skal fordeles rundt i kommunerne, får muligheden for at blive modtaget af en dansk ven eller venskabsfamilie, som kan hjælpe dem med at blive en del af det lokale fællesskab.

Seneste INDSIGT-UDSYN

Den seneste udgave af INDSIGT-UDSYN er sendt ud til vores abonnementer og medlemmer. Du kan læse den forrige.